Østmarka; Gudbrandsdalen – Sotåsen – Karl Xll`s vei …

21 februar 2023. Det var sol fra blå himmel og passe varmt eller kalt – om man vil – da jeg bestemte meg for en løpetur med pigger på snø og is i rød løype og på blå sti. Fra Haraløkka tok jeg raskeste vei ut på Nøklevann, dvs. ved Sørli gård og deretter over Sørlimyra. Underlaget var glatt is med 1-3 cm snø og derfor helt innafor med brodder.

 

 

Med sola midt i mot satte jeg kursen over vannet til Kattisa og videre i rød løype over Kattismyra til brøytet vei ved Ødegårdsletta. Herfra skulle jeg ta deler av den såkalte <<Sandbakkløypa>> som er en villmarksløype (Ø 23 – Ø 23B) gjennom Gudbrandsdalen og eller Kruggmyr til Langvann.

 

Gudbrandsdalen er en særpreget dal med variert natur. Løypa begynner mot syd gjennom sandtak ved Øgården. Følger den såkalte <<Sandbakkløypa>> sydover mot Langvann. Oppkalt etter Gudbrand som bodde like ved.

 

Det var en del snø innover Gudbrandsdalen der jeg fulgte spor etter en på ski med pulk, men enkelte steder var snøen råtten og det var ikke til å unngå å trå igjennom. Men så lenge jeg unngår å bli våt på bena var det bare å nyte … se bilder.

 

 

 

 

Løypekryss ved Lillehammerbakken

 

Jeg svinger til venstre og følger løype Ø 30 ned til Langvann. Tenkte å fortsette ut på isen herfra, men åpent vann ved land. Tar ingen sjanser og løper løypa litt tilbake før jeg løper ut på Langvann like bortenfor odden. Herlig tenkte jeg da jeg løp vannet på langs sørover til løypekryss.

 

 

 

 

Jeg følger rød løype et stykke før jeg tar inn på blå sti (Flyktningeruta) til Smørhullet NØ. Herfra tar jeg blå sti over Sotåsen som fikk sitt navn etter en skogbrann som raste over Østmarka i 1889. Åsen byr ikke på den store utsikten, men man kan skimte Nordmarka med Kikuttoppen mellom trærne.

 

 

 

 

 

Vel over Sotåsen kommer jeg ned til sti- og løype kryss ved Langvannsbekken. Jeg velger å fortsette på blå sti da jeg tar til venstre mot Langvann ca 50m og så rett opp skråningen til sti kryss. Svinger til høyre og straks etter kommer jeg opp til sti- og løype kryss på anleggsveien ved Øgårdsmosen.

 

 

Jeg følger anleggsveien et lite stykke før jeg tar inn blå sti som er merket med «Karl Xlls vei». Stien går forbi Bjønnesteinen og ned til Ødegården. Jeg løper så videre over Ødegårdsletta og forbi Trekanten før jeg fra Kattisa løper over Nøklevann, fra øst til vest ved Bråten og Haraløkka.

 

Kattisa og Nøklevann

 

Bråten og Nøklevann

 

En tur å anbefale.

 

Ca 11 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top