Østmarka; Kroktjern – Branntårnet – Lauvtjern rundt – Sarabråten….

11 oktober 2021. Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Ulsrudvann og Østmarksetra før jeg fortsatte i lysløypa innover mot Nøklevann. Det gikk greit i starten, men kjente tidlig at ryggen ikke var helt god. Denne skulle bli mye verre før det etter hvert løsnet og ble bra.

Jeg tar inn Lutdalen et stykke før jeg klyver opp skråningen og følger blåmerket sti videre til Kroktjern. Flere ganger underveis måtte jeg gjøre noen øvelser pga ryggen, men det var ikke aktuelt å snu.

 

 

Underlaget er bedre enn fryktet, men vått der det pleier og derfor ikke til å unngå å bli våt på bena. Men det er ok bare man ikke fryser. Fra sti- og løypekryss sørøst for Kroktjern velger jeg å ta blå sti opp til Haukåsveien og langs denne opp til Branntåren.

 

 

 

Jeg runder tårnet og tar deretter blå sti videre. Som ved et trylleslag så løsner ryggen og alt er bare fryd og gammen. Herlig, tenkte jeg i det jeg passerte speiderhytta på vei mot Lauvtjern. Men hvor var skogen? Her som andre steder i Østmarka er det blitt tatt ut mye skog, men så lenge blå sti er intakt så er det vel greit.

 

 

 

Jeg følger blå sti delvis rundt Lauvtjern og tilbake til Branntårnet, men tar til høyre etter Lauvtjernmåsan. En gammel blå sti som går på fint underlag sammen med rød løype ned til sti- og løypekryss sørøst for Kroktjern.

 

 

Herfra tar jeg blå sti mot Hauktjern og Sarabråten. Straks etter Sparrowhulen fortsetter sti på en blanding av sva og fint underlag uten røtter -bare å nyte.

 

 

 

Jeg dropper farefull sti ved Hauktjernkløftene da jeg velger å følge samme sti sørover til kløfta ved Donsbautaen. Og siden det begynner å bli mørkt så er jeg veldig forsiktig ned den siste skråning til Sarabråten.

Heldigvis er lysene på og det er bare å nyte lysløypa tilbake til Østmarksetra og Haraløkka.

 

12,3 km

1:45

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top