Østmarka; Rundvann – Dølerud – Godlia….

18 juli 2016. Jeg var litt i tvil om jeg skulle velge landevei eller en tur i marka, men slik forholdene nå er, ble det til at jeg valgte en tur i Østmarka. Og siden det er lenge siden jeg har vært på Dølerud var det dit jeg skulle i dag.

Dølerud; tidligere husmannsplass under Store Li ved Klemetsrud. Det ligger ensomt til langs blåmerket sti mellom Sandbakken og Østmarkskpl. Oslo kommune kjøpte Dølerud i 1971. Stedet ble åpnet som DNT-hytte i november 2015. Se mer om dette HER:

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka før jeg tok blå sti videre til lysløype ved Fjellstadmyra. Her tar jeg til høyre mot Fjellstadbakken. Jeg var litt spent på hvordan hæl og legg ville være, men enn så lenge, kjentes dette ok. Jeg går opp langs Fjellstadbakken ett stykke før jeg tar blå sti videre over Skullerudåsen. Og mens jeg går opp denne, begynner leggen å murre, men ikke værre enn at det går rimelig greit.

Rundvann ligger like nedenfor Østmarkskpl., på vestsiden. Skogsbilvei fra Grønmo ender her (ca 2,5 km), og det går både sti og løype i flere retninger samt Flyktningeruta. Se mer om denne HER: Rundvann ligger idyllisk til og her er det fint å bade og raste.

Fra Rundvann tar jeg en blåmerket sti jeg ikke har tatt før til – Sølvdobla.

Stien som er både morsom og variert, er svært bratt på slutten der man kommer ned på skogsvei ved Sølvdobla.

Sølvdobla er et lite tjern i Østmarka beliggende øst for Grønmo ved skogsvei mellom Grønmo og Østmarkskpl. Det har tilløp av bekk fra Trollvann i den nordøstre enden, og har utløp gjennom Sølvdoblabekken til Setertjern/Sværsvann i sørenden.

Like nord for Sølvdobla tar jeg blå sti/ rød løype til høyre og ikke lenge etter er jeg fremme på Dølerud. Her var det liv og røre for to familer med barn hadde innlosjert seg på DNT-hytta. For uten at det var to nye bygg (uthus og Wc), var området rundt blitt ryddet – kjempefint.


Dølerud (oslobilder.no)

Jeg vurderte å snu her og ta delvis samme vei tilbake, men leggen var rimelig grei og jeg besluttet derfor å fortsette til Godlia. I stikryss etter Dølerud tar jeg blåmerket sti til høyre.


Stikryss sør for Dølerud. Til venstre mot Askevann og Sandbakken. Til høyre blåmerket sti til Godlia

Underlaget var bra og det gikk greit videre. Etter å ha fulgt sti gjennom et inngjerdet beiteområde, ender denne på Dølerudveien ved Godlia. Her i fra, følger jeg Dølerudveien mot Enebakkveien. Omtrent i det jeg passerer Fod-gården, ville ikke leggen mer og det ble bare vondt. Jeg gikk et stykke uten å trå ned foten og mens jeg kreket meg frem til Enebakkveien, håpet jeg at det her ville komme noen jeg kjente med bil. Jeg fulgte imidlertid langs Enebakkveien til Klemetsrud. Og så lenge det gikk nedover gikk det greit å småløpe.


Vinterveien mellom Dal og Skulleruddumpa. Mortensrudbanen passerer over brua

Og slik fortsatte jeg fra Klemetsrud til Brenna/Dal, langs Vinterveien til Skulleruddumpa og tilbake til Haraløkka via Nøklevann skole. Turen var nok i lengste laget, men slik er det når fristelsen blir for stor. Prisen får være en lengere løpspause til leggen er bra. Det gjelder å være tålmodig.

God sommer 🙂

Ca 15,8 km

1:54

#østmarka #oslomarka #friluftsliv #mosjon #trening #running

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top