Østmarka; På ski fra Haraløkka – Nøklevann – Nord-Elvåga…

12 januar 2019. Med den snøen som kom da Einar og jeg løp tur/retur Mariholtet har det blitt skiføre i Østmarka og dette måtte jeg prøve.  Skiene var imidlertid ikke preppet siden sist (mars 2018), men teipen (Grip tape) som fortsatt sitter på, får duge.

Tidlig lørdag morgen satte jeg av sted fra Haraløkka i Blindløypa hvor jeg staker over Skredderløkka og ut til Bråten ved Nøklevann. Herlig tenkte jeg da jeg skled ut på isen med oppadgående sol midt i mot. Jeg bare måtte ta bilder og da fikk det ikke hjelpe at det ble kalt på fingrene.

Soloppgang i Østmarka ved Bråten og Nøklevann

 

Jeg staker over vannet til Katisa før jeg fortsetter i noe som lignet spor over Katismyr til lysløypa. Her var sporene mye bedre og det går greit over Ødegårdsletta til Ødegården og deretter opp til Høyås. Herfra følger jeg fine spor videre forbi Ødegårdsmåsan til Langvannsbekken. Når sant skal sies så var det flere steder med svært lite snø, men det går greit bare man er forsiktig. Jeg visste at løypene i terrenget bar preg av for lite snø og at det var bedre på vannene (takk til Einar) så derfor tok jeg løype opp til Langvann. Jeg staker deretter over vannet fra nord til sør og tilbake igjen. Forholdene var bra og jeg nyter stillheten.

Langvann fra nord til sør

 

Fra Langvannsbekken tar jeg løypa videre til Petersbråten hvorfra jeg sklir ned på Nord-Elvåga. Tenkte en øyeblikk på å gå over til Deledalen, men droppet dette og satte så kursen nordover mot demningen. Også her er forholdene bra og jeg nyter hvert stavtak.

Nord-Elvåga (foto: Einar Nordstaa)

 

Nord-Elvåga – Østmarka

Vel over vannet følger jeg lysløypa forbi Mariholtet til Sleppa. Her skrenset jeg forsiktig ned bakken som er nokså oppskrapet og innen jeg er nede får jeg øye på en kar med gul lue og rød jakke som kom motsatt vei. Det må da være Terje tenkte jeg og ganske riktig så var det ham. Vi slår av en prat før vi fortsetter videre hver vår vei.

 

Nøklevann – Østmarka

 

Ved Bremsrud tar jeg av fra lysløypa og sklir ut på Nøklevann som jeg går litt på kryss og tvers før jeg fra Bråten tar samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Skiene var bra, god glid og bra feste, og varierende forhold til tross så hadde jeg en herlig skitur i Østmarka.

17,2 km

#skitur #treningerbestute #mosjon #østmarka #oslomarka #kjentimarka #vinter #Winter #turogtrening #natur

Se tur på Strava, HER

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top