Østmarka; På ski over Nøklevann – Sør-Elvåga og Nord-Elvåga…

1 februar 2021. Jeg småløper fra Haraløkka til Sørli hvor jeg setter på skiene før jeg går over Sørlimyra og ut på selve Nøklevann ved Bråten. Her setter jeg på hodelykta og går deretter Nøklevann både kryss og tvers.

 

I nordenden av Nøklevann.

Det er 2-4 cm med snø, men ikke nok til gode spor. Sporene blir til ettersom det kommer flere som går kveldstur på ski. Faktisk blir de helt ok. Bare så synd at de som ikke går på ski absolutt må gå (sykle) i de samme sporene. Irriterende, men slik er det. Uansett er det gøy å gå med hodelykt og det er fint å se andre gjøre det samme.

 

 

 

3 februar 2021. Om en kveldstur på Nøklevann med hodelykt har sin sjarm, så er det lite som slår en blå himmel med strålende sol. Og siden dette skulle bli en slik dag i dag, måtte jeg benytte anledningen.

 

Nye scooterspor over Nøklevann

Fra Haraløkka staker jeg i deler av Blindløypa til Bråten hvor jeg sklir ut på Nøklevann. I nykjørte scooterspor er det bare å nyte turen over vannet til Bremsrud. Herfra tar jeg lysløypa mot Trekanten før jeg fortsetter mot Ødegården og Høyås. Det har kommet noen cm nysnø som gjør at det er litt trått, men det er egentlig helt greit at farten nedover ikke er for stor. Straks etter Høyås på vei mot Pettersbråtan treffer jeg en kollega som kommer motsatt vei. Vi slår av en prat før vi fortsetter videre hver vår vei.

 

Fine løyper på skogsvei mellom Høyås og Langvannbekken

 

Ved El Paso og Sør-Elvåga i Østmarka

Jeg suser ned langbakken forbi Langvannsbekken og Pettersbråten før jeg fortsetter til El Paso. Planen er å gå Sør-Elvåga frem og tilbake. Først mot sørøst og deretter mot sørvest. Jeg følger et spor som delvis er snødd igjen, men det går greit og med sola imot, er det bare å nyte tur/retur Sør-Elvåga.

 

 

Tilbake til Pettersbråtan sklir jeg ned og ut på Nord-Elvåga. Her er det noen flere spor og det blir enklere å gå, men det er litt motvind som biter i kinnene. Pytt pytt – det får man tåle tenker jeg mens jeg går over vannet mot demningen.

 

Nord-Elvåga (Gml: foto)

 

Vel over vannet tar jeg lysløypa forbi Mariholtet og videre til Sleppa. Her svinger jeg til høyre mot Sarabråten da planen var å gå Nøklevann på langs fra nord til sør.

 

Nøklevann fra Nord til Sør (Gml: foto)

 

Et stykke utpå vannet ser jeg en kjent kar komme motsatt vei. Det er nabo, Kjell (Vinger`n) som er ute og tester nye stakeski. Vi prater litt om ski og andre ting før vi fortsetter videre. Han mot nord og jeg mot sør, men det tar ikke lang tid før han suser forbi meg på returen. Kanskje burde jeg skaffe meg stakeski tenkte jeg, men slo det like fort fra meg igjen.

 

 

Det har etter hvert kommet flere ut på vannet og det er fint å se at folk benytter seg av muligheten. Noen går tur både til fots og på skøyter mens andre går på ski, sykler eller løper. Mosjon er det uansett hva man gjør.

 

Sørlimyra og Nøklevan

 

Jeg sklir over Sørlimyra til Sørli hvor jeg tar av skiene og småløper den siste biten hjem. En herlig tur i marka.

Ca 21,4 km

Se tur på Strava HER og HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top