Østmarka; Stiløping uten pigger i Trolldalen – Gudbrandsdalen….

5 februar 2021. Fra Haraløkka løp jeg rolig innover til Sørli før jeg fortsatte over Sørlimyra og ut på Nøklevann.

 

Sørlimyra og Nøklevann (Gml: foto)

Underlaget er bra og det er bare å nyte turen over vannet. Jeg setter kursen mot Katisa og deretter Katismyra. Jeg holder mer unna skisporene som er ok, men over Katismyra til lysløypa ved Aurtjern (Ørekytputten) må jeg innom sporene.

 

Katismyra og Aurtjern ligger sørvest for Ødegården. Over myra kan man fortsatt se traseèn for vannrøret i tre som førte vann fra Elvåga og inn i fjellet mot Skullerudåsen like vest for myra. Aurtjern (Ørkyteputten) er et lite tjern i Katismyra sørvest for Ødegården.

Jeg følger lysløypa hvor det er helt ferske spor et stykke før jeg svinger inn på rød løype mot Trolldalen. Ikke så ofte man er innom her, men desto mer gøy når man gjør det. Kan huske fra guttedagene at dette var en slags hovedløype til Østmarkskapellet for oss som kom fra Oppsal via Ulsrudvannet og Nøklevann.

 

 

Trolldalen er en trang dal fra Katismyra og sørover mot Rundvann.

Selv uten pigger går det greit å ta seg fram da det ikke er særlig mye is, men enkelte steder er det litt glatt. Jeg kommer frem til et løypekryss hvor jeg svinger til venstre. Straks etter passerer jeg Smalvannsmåsan og opp over Breidåsen. Her går det en fin sti nordover på åskammen, men jeg velger å fortsette i samme løype over Breidåsen. Og her i bakken som på folkemunne kalles Lillehammer/Lillehammerkneika eller Dombås, hvor det på 1920-tallet var satt opp rekkverk langs den bratte stien, var det mye is og svært vanskelig å komme seg ned. Men jeg sklir delvis ned bakken og kommer meg helskinnet ned uten uhell. Herlig tenkte jeg og fortsatte i samme løype opp bakken på motsatt side. Her svinger jeg til venstre inn Blåbærstien og deretter Gudbrandsdalen. Stien som er en favoritt er lettløpt selv med snø som underlag.

 

Ødegårdsletta. (Gml:foto)

Fra Ødegården løper jeg over Ødegårdsletta og videre langs veien til Katisa. Her svinger jeg høyre og straks etter er jeg ute på Nøklevann. Jeg løper langs scootersporene over vannet til Bråten og videre tilbake til Haraløkka. Selv om det var minus 7-9 grader var det ikke kalt, tvert i mot, så varmer sola.

Ca 8,6 km

1:02

Se Tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

Katismyra – Østmarka

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top