Østmarka; Skitur i deler av Østmarkrunden og Skullerud Idrettsplass…..

27 januar 2021. Siden jeg mangler 7,9 km i NyttåsLøftet og 100 km i januar skulle jeg ta de resterende kilometer med en skitur på Skullerud Idrettsplass. Planen var å gå så mange runder som nødvendig for å få 16 km (omregnet til 8 km) og dermed 100 km i januar.

 

Under brua og inn på Skullerud Idrettsplass. (Gml: foto)

Forholdene på Skullerud Idrettsplass var optimale og jeg gledet meg til skitur i strålende vær. Litt kalt, men helt ok.

 

Klar for 16 km på Skullerud Idrettsplass.

Jeg starter ved Skullerudstua og sklir ned og rundt stadion før jeg krysser Ljanselva og tar en runde rundt Myra. Forholdene er bra og det er bare å nyte. Et stykke ut i løypa før den skråner nedover bråbestemmer jeg meg for å prøve løypa videre opp langs Generalen. Kanskje er det mulig å gå videre til Grønmo tekte jeg mens jeg tok av skiene for å gå over isen ved Vannverket.

 

Fra Grønmo og videre langs veien til Langbråten. Dårlig med spor i starten, men bedre lenger innover. Noe grus enkelte steder.

I lysløypa er det nokså hardt og dårlig med spor, men likefullt kommer jeg meg greit til Grønmo. Herfra tar jeg skogsvei uten skispor til Langbråten og etter hvert Sølvdobla. Det er greie spor lenger innover, men grus og småstein stikker frem enkelte steder. Det gjelder å gå forsiktig. Været er strålende og det er bare nyte.

 

 

Sølvdobla – Østmarka

 

 

Jeg passerer et løyekryss før jeg staker i fine løyper forbi Trollvann til nytt løypekryss. Her er det “så som så” med forholdene videre hvor det er mer is enn snø, men etter å ha tatt skiene av og på kommer jeg frem til løypekryss ved sørenden av Langvann. Jeg droppet å gå ned til Smørholet og valgte i stede å stake over Langvann.

 

2-3 cm med snø på Langvann og fine forhold.

 

I nordenden av Langvann i Østmarka.

Fra løypekryss ved Langvannsbekken tar jeg en tur/retur Pettersbråtan før jeg går opp langbakken til Ødegårsmosen og Høyås. Løypene på skogsvei var stort sett greie, men veldig hardt. Jeg bruker gamle ski med Start Grip Tape som feste. Funker bra på de fleste forhold på minussiden.

Fra Høyås sklir jeg rolig nedover et stykke før jeg tar av skiene og løper nedover til Ødegårdsletta. Jeg velger å ta lysløypa videre over Fjellstad og ned til Hullet. Her tar jeg av skiene enda en gang og løper ned til Skullerud Idrettsplass.

 

I løypene på Skullerud Idrettsplass

Jeg avslutter en fin tur tross alt med en hel runde på idrettsplassen. Og jammen passerer jeg 16 km slik at Run4life og NyttårsLøftet 2021 med 100 km i januar er i boks. Well done!

 

Ca 16,5 km

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top