Østmarka; Sarabråtåsen – Dalbak – Bestemoråsen….

24 juni 2020. Fra Haraløkka tar jeg grusvei til Ulsrudvann og Østmarksetra før jeg fortsetter i lysløypa til Nøklevann og Sarabråten. Det er stille og rolig, men litt overskyet og derfor passe varmt (15-17).

 

Sarabråten – Østmarka

Siden planen var en tur over Sarabråtåsen tar jeg av fra lysløypa i en rød løype og opp til vannreservoaret som Heftye fikk laget i sin tid for å sikre vintervann til Sarabråten.

 

Vannreservoaret i Hauktjernbekken – Østmarka

 

Blåsti over Sarabråtåsen i Østmarka

Jeg følger blåsti videre og straks etter er jeg på Sarabråtåsen (280 moh). Ingen svimlende høyde med tynn luft (hehe) eller særlig god utsikt, men det er fint her på åsen. Jeg følger samme sti videre og kommer ut i lysløypa hvor jeg svinger til venstre mot veikryss ved Mariholtet. Herfra tar jeg blåsti som nesten er igjengrodd, men lett å finne. Bare å se etter en blåmerket stake (se bilde).

 

Blåsti fra veikryss Mariholtveien-Haukåsveien

Stien som går mot Nord-Elvåga passerer Dalbak der “Guldbrand, en gammel skogvokter og eremitt bodde sammen med bikkja Linda og en enslig ku til han døde 80-år gammel i 1932″, før det bærer opp i høyden på vestsiden av vannet.

Jeg følger sti over Bestemoråsen hvor underlaget er bra selv etter mye nedbør siste dager. Her er det bare å nyte herlig natur og fine omgivelser. Se bilder.

 

Bestemoråsen vest for Nord-Elvåga i Østmarka

 

 

Ødegårdsletta – Østmarka

Fra utgangen av blåsti tar jeg rød løype ned til Gullsmeden hvorfra jeg følger skogsvei forbi Høyås og Ødegården. Det går greit videre over Ødegårdsletta til Trekanten før jeg fortsetter på grusvei til Rustadsaga. Jeg registrer at bjørnen “Baloo” ikke sitter på stubben sin og undres derfor på om eier av denne har tatt den med hjem for skifte av klær. Bare å håpe at Baloo kommer på plass igjen. Han er nemlig et trivelig innslag for både liten og stor.

 

I ettertid skjønner jeg at Baloo er borte. Synd at den ikke skal få stå i fred, men håper at den kommer til rette igjen.

 

Ved Rustadsaga vurderte jeg å ta et morgenbad i Nøklevann, men det får jeg ha til gode tenkte jeg mens jeg gikk opp Nøklevannsbakken. Jeg løper deretter over Skredderløkka forbi Kusletta og hjem til Haraløkka. En fin morgentur før hjemmekontor – ha en fin dag.

Ca 11,5 km

1:31

Se tur på Strava HER:

Se flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top