Indre Østfold; Thomasstien – Skihytta – Gulltjern……

16 juni 2020. Til tross for at Heidi og jeg hadde ferie (10 dager) på hytta i Spydeberg ved Lyseren, måtte jeg allikevel ut en tidlig morgen for å teste deler av “Lyseren rundt” som arrangeres for femte gang den 25 juni 2020 – faktisk et lite jubileum 🙂

 

Fra hytta tok jeg Kulaveien til postkassene ved Haugenveien før jeg svingte 120 grader og satte kursen rett nordover i Thomasstien. Stien som er ca 1,3 km er blitt en favoritt. Og siden vi på “Lyseren rundt” ikke skal innom vår hytte denne gangen, tenker jeg at vi tar denne stien som en slags ny avslutning på runden.

 

Thomasstien går mellom Kulaveien og Hemnesveien

 

 

Vel ute av skogen ved fiskedammen svinger jeg til høyre mot Haugen gård og deretter langs Haugenveien over Smalelva til Skihytta (4,6 km). Skihytta til Spydeberg IL er renovert og har nå bl.a. en liten kafe som er åpen i helgene.

 

Skihytta til Spydeberg IL. (SIL)

 

Fra Skihytta følger jeg skogsvei et stykke til sti- og løypekryss.

 

Svenskeveien er markert med blått skilt, med gule bokstaver på enkelte punkter. Veien er stort sett igjengrodd der den ikke går i samme trasse som i sti- og løype-nettet. Dette var en vintervei som gikk fra Sverige til Kristiania. Svenskeveien som kommer opp fra Øyeren går på vestsiden av Langtjern, over isen på Lyseren til Hallerud og deretter over Mjærvann og Langen og inn til hovedstaden.

 

På “Lyseren rundt” tenker jeg at vi tar sti til høyre og opp til Skimtefjellhytta via Svarthølet. En sti vi ikke har tatt tidligere da vi pleier å ta sti på østsiden av Langtjern. Men denne gangen velger jeg å ta til venstre og venstre igjen i neste kryss like bortenfor.

 

Stikryss hvor Jeg velger sti mot Gulltjern

Det er fortsatt tidlig og ikke så varmt, men med flotte omgivelser og lettløpt terreng, er det bare å nyte.

 

 

 

 

 

 

 

Gulltjernmosen Naturreservat

Jeg passerer Gulltjernmosen Naturreservat og Gulltjernet før jeg fra Lyserenfjellet tar grusvei tilbake til Haugenveien. Her svinger jeg til høyre mot Haugen gård hvorfra jeg tar Hemnesveien forbi fiskedammen til veikryss. Jeg tar til venstre og straks etter (1 km) er jeg tilbake på hytta.

 

 

Det var blitt nokså varmt og en dusj var helt nødvendig. Så mens jeg dusjer i soloppvarmet vann, fikser Heidi frokost. En flott start på dagen 🙂

Ca 12 km

1:14

Se tur på Strava.

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

Hemnesveien mot fiskedammen og Lyseren

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top