Ljanselva fra Leirskallen til Ljabru og Lambertseterskogen……

26.april 2021. Blåmerket sti langs Ljanselva har vært et turmål, men enn så lenge, har det vært for mye is, leire og søle. Nå som våren er i anmarsj og at det har tørket opp med bra vær den siste tiden skulle jeg bl.a. ta en tur langs Ljanselva fra Leirskallen til Ljabru (Hauketo).

Fra Haraløkka tok jeg gangvei til Bøler skole og Generalen videre et stykke før jeg svinger inn Eterveien. Straks etter Eterfabrikken tar jeg en shortcut ved Bølerbekken og rett ned til Østensjøbrua. Vel vitende om hva Einar pleier å si om dette da shortcut ikke er lov, men han er ikke her nå (hehe). Jeg løper over brua og svinger deretter inn Langerudhaugen før jeg fortsetter langs Enebakkveien til Skullerud-dumpa.

Her krysser jeg Ljanselva på nedsiden av Sagdammen og følger så Rådyrstien (blåmerket) videre langs Ljanselva fra Leirskallen til Ljabru. Forholdene langs elva er stort sett bra hele veien, men litt leire i urskogen. Her forteller bilder mer enn ord.

 

Rådyrstien fra Leirskallen er ikke bare blåmerket, men også merket som kultursti.

 

 

 

 

 

 

Ljanselva kommer fra Lutvann og renner via Nøklevann, Skraperudtjern, Skullerud, Leirskallen, Ljabru og ned Liadalen til Bunnefjorden. Elva som er 14,2 km lang er også merket som Kultursti fra Rustadsaga til sjøen.

 

 

Ole Bjørns plass

 

Munkerudsaga, et kulturminne om en lokal sagindustri med stor betydning på 1600-1700 tallet. Rester etter virksomheten kan fortsatt sees i terrenget.

 

 

 

 

Stien går mellom buskene og over tunet til Ljabru.

 

Ljabrubakken ved Ljabru gård.

 

Fra Ljabru tar jeg bakken opp forbi Ljabru skole før jeg midt i bakken tar merket tursti inn til Kjeglebanen. Det er nokså bratt, men det går greit videre opp til bebyggelsen og Ljabrubakken. Denne følger jeg frem til Ekebergveien som jeg tar et stykke før jeg svinger inn Breiens vei. Tror jeg har tatt denne veien før, men artig med variasjoner.

I neste veikryss ved Munkelia skole tar jeg til venstre inn Obersten som jeg følger videre forbi Nordstrandhallen til Freidigveien. Denne følger jeg til Kaptein Oppegårds vei og Mikrobølgen.

 

Mikrobølgen mot Langbølgen

 

Jeg går opp Mikrobølgen til Langbølgen hvoretter jeg skulle ta Glimmerveien videre og ned Grisr`n, men da jeg så en gruset gangvei mellom garasjene på motsatt side av Langbølgen, bestemte jeg meg for å ta denne og deretter lysløypa i Lambertseterskogen.

 

Lysløypa i Lambertseterskogen som er ca 1,8 km lang går rundt Steispranget. Løypa er nokså kupert, men morsom.

 

Jeg har flere ganger løpt denne lysløypa, men alltid motsatt vei. Løypa er nokså kupert, men er både morsom og variert. Ved Griser`n forlater jeg lysløypa og tar turvei ned og over E6 før jeg går opp bakken på motsatt side.

 

Turvei over E6 og opp til Skullerudveien ved Langerud.

 

Fra Langerud tar jeg Skullerudveien og Generalen til Rustadsaga før jeg går opp “skolebakken” til Nøklevann skole. Herfra avslutter jeg med stigningsløp den siste biten hjem langs Bølerlia. En flott tur der særlig Ljansdalen er å anbefale.

 

Ca 15,3 km

1:44

Se tur på Strava HER:

Se mer om Ljanselva på Oslo Elveforum HER:

Ljanselva fra Rustadsaga til Fiskevollbukta 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top