Østmarka; Elvågarunden og Sti ved lavvann…..

31 august 2021. Fra Haraløkka fulgte jeg turvei opp til Ulsrudvann og Østmarksetra før jeg fortsatte i lysløypa til Mariholtet. Det gikk litt tungt i starten, men bedre etter hvert.

 

Elvågademningen: Demningen som kom i 1964 deler Nord-Elvåga i to og frigjorde nordre del av vannet fra drikkevannsrestriksjonene. Veien på demningen knytter i dag sammen turområder i Oslo og Lørenskog, og det går blant annet en lysløype over demningen.

 

 

Jeg krysser over demningen og tar lysløypa mot Vallerud et stykke før jeg tar inn Elvågaveien. Denne går langs østsiden av Nord-Elvåga og sørover til den stopper ved Tangendalen (Deledalen). Veien, eller Milorgløypa som den kalles, er en typisk skogsvei som er like fin sommer som vinter. Bare å nyte.

 

 

Jeg går ned skrenten til Elvåga og velger deretter <<Sti ved lavvann>>. Ikke så ofte man kan bruke denne, men nå er det helt greit. Og har du ikke gått her før så anbefales nettopp det.

 

 

Fra stikryss tar jeg til høyre mot El-Paso (Skyttenbrua) før jeg fortsetter på skogsvei forbi Petersbråtan og Langvannsbekken. Mens jeg går opp langbakken bestemmer jeg meg for å fortsette på skogsvei til Høyås. Og her hilser jeg på Stein og Jan Erik som er primus motor for Rustads veteraner som kom motsatt vei. Alltid trivelig å hilse på denne muntre gjengen.

 

 

Fra Høyås tar jeg grusvei videre over Ødegårdsletta før jeg velger rød løype over Karismyr som etter lang tid uten nedbør var tørket opp. Deretter tar jeg grusvei fra Katisa til Rustadsaga og tilbake til Haraløkka. Her kom jeg samtidig med at starten til Bøler IF Friidretts klubbmesterskap i terrengløp nettopp hadde startet. Du skulle ha vært med her sa Arnfinn – ja, kanskje det svarte jeg – i det jeg passerte og løp den siste biten hjem.

Ca 16,1 km

1:55

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur:

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top