Østmarka; Sti ved lavvann – Deledalen – Nilsåsen…….

23 august 2021. Av flere favoritter (stier) i marka så er den over Nilsåsen, mellom Garfangåsen og Nordre-Skytten, en av dem. Og siden det er en stund siden jeg tok denne så var det nettopp dit jeg satte kursen. Men først skulle jeg opp <<Deledalen>> fra det sørøstre hjørnet av Nord-Elvåga.

Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga og Trekanten før jeg fra Ødegården gikk opp til Høyås. Underveis vurderte jeg om jeg skulle ta blåsti fra Ødegårdsmåsan til Langvannsbekken eller fra veien mellom Høyås og Gullsmeden. Men det falt seg imidlertid naturlig da jeg kom opp til Høyås hvorfra jeg fortsatte mot Gullsmeden et stykke og deretter blåsti videre.

 

Skyttenbrua (El-Paso) er en bru i sundet mellom Nord- og Sør-Elvåga som måtte bygges da vannstanden i Elvåga-vannene ble hevet i 1964, slik at de to vannene ble ett. Brua ble betegnet av friluftsungdom på 1960- og 70-tallet med det spanske ordet for passasje, overgangssted; El-Paso. Fakta; Østmarka fra A til Å.

 

Det går greit ned bakken forbi Langvannsbekken til Pettersbråten og videre til El Paso (Skyttenbrua). Jeg løper over denne og frem til stikryss hvor jeg svinger til venstre. Beveren har satt sitt preg på sti langs vannet med trær og busker som hindere, men det er greit. Jeg registrerer at det er lite vann i Nord-Elvåga og velger derfor <<sti ved lavvann>>. Det er lenge siden det var mulig, kanskje flere år, men nå går det greit å komme seg tørrskodd langs vannet til Elvågaveien og Deledalen.

 

Sti ved Lavvann i Nord-Elvåga.

 

Jeg har aldri tatt meg opp eller ned Deledalen og var derfor litt spent på hvordan dette ville være. Starten, den var grei, men så ble det mye sleipe steiner i et bekkeleie hvor det heldig vis var lite vann. Jeg klyver over trær og busker mens jeg tenker på den gang da dette var en rødmerket løype.

 

 

Løype Ø140 Skytten – Halssjøen; Deledalen løypedele. Krysser Valstadløypa. Tidligere gikk hovedsti og løype fra Skytten gjennom Deledalen. Den ble rødmerket i 1950. Men Deledalen kan ikke anbefales. Særlig utforbakkene er krevende og merkene og skiltene er fjernet. Men stadig er det løpere som bruker <<dalen>> som korteste vei inn øst for Elvåga. (Fakta: Snø og Ski – skiforeningens løypebok 81)

 

Etter ca 800 m kommer jeg opp til løypekrysset <<Deledalen>> og Valstadløypa. Herfra tar jeg blåsti over Nilsåsen til Skytten (Nord-Skytten) som ligger nordøst for Sør-Elvåga. Stien som er lettløpt er fin og det er bare å nyte.

 

 

Fra Nordre-Skytten følger jeg sti ned til stikryss og deretter til El Paso. Jeg tar delvis samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom, men velger blåsti (Karl XIIs vei) fra Ødegårdsmåsan til sandtaket ved Ødegården.

En fin tur på østsiden av Nord-Elvåga der særlig Gardfangåsen og Nilsåsen kan anbefales.

Ca 15,6 km

2:05

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top