Østmarka; St.Hansåsen – Slettfjell…

02 mai 2016. Med en litt vond legg siden helgens løp i Bergen (BCM), bestemte jeg meg for å ta en rolig tur for «stiløping» på mykt underlag.

Fra Haraløkka til Rustadsaga og Løkka gikk det greit, men leggen var ikke som best og fra Løkka tok jeg sti rett opp skråningen ved info-tavla. Og siden jeg ikke har vært på St.Hansåsen tidligere, var dette en flott anledning for nettopp det.

Jeg fulgte en av flere stier og oppover bar det. Og på det jeg trodde var toppen, stod det en Lavvo. Men hvor var utsikten? dette stemte jo ikke med bilder jeg hadde sett fra St.Hansåsen – for her var det mye trær og null utsikt.


På åsen mellom Løkka og St.Hansåsen står denne lavvoen

Litt skuffet fortsatte jeg på en sti i retning av Fjellstadbakken. Det ble litt frem og tilbake, men etter å ha fulgt en sti som gikk oppover, fikk jeg øye på en topp uten trær. Yes tenkte jeg dette må være St.Hansåsen. Og ganske riktig var det en flott utsikt mot sørvest.


Flott utsikt mot sørvest fra St.Hansåsen (224 moh)


St.Hansåsen (224 moh) ligger øst for Hullet og nord for Fjelstad. Denne åsen var samlingssted på St.Hansaften for familiene som bodde på Fjelstad og de andre plassene rundt. På plassen Fjelstad bodde Martin Fjelstad sammen med sin kone Karen (fra Katisa) og disse to var besteforeldrene til naturfotograf og forfatter Sverre M.Fjelstad. Fakta: Østmarka fra A til Å

Jeg tar noen bilder og nyter utsikten før jeg finner en sti som jeg følger ned til den gamle varmestua som ligger ved Fjellstadbakken. Her i fra, tar jeg grusvei videre mot Ødegården og Høyås. Underveis møter jeg Trond Inge som kommer motsatt vei. Vi veksler noen ord før vi fortsetter hver vår vei.

Fra Høyås tar jeg blå sti innover Slettfjell som er en av mine favoritter for stiløping i Østmarka. Tross regn tidligere på dagen, var forholdene gode og jeg nyter turen videre over Slettfjell til stikryss.


Blå sti over Slettfjell (gml: foto)

Her tar jeg 180 grader til venstre og følger en like flott sti langsmed Slettfjell tilbake til grusveien ved Ødegården. Leggen som var vond i starten, ble bedre underveis og på vei tilbake til Rustadsaga og Haraløkka, gikk det greit å øke farten. En fin tur og artig med St.Hansåsen.

Ca 10,5 km

1:16

#østmarka #oslomarka #stiløping #mosjon #trening #friluftsliv

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top