Bergen City Marathon – 2016

I stålende vær, litt kjølig, stod vi der blandt flere tusen og var klare for Bergen City Marathon som skulle arrangeres for femte gang. Det var mye folk på Bryggen og til tross for at det var en spent stemning, var atmosfæren god.

 

Tidligere samme dag hadde Heidi og jeg vært en tur ute for å se på løypa. Det var merkelig stille, men så dukket det opp noen løpere og deretter enda fler…

 

BCM – 2016. Start og mål på Bryggen

 


Både løpere og tilskuere strømmer til Bryggen

 

Og siden vi ankom Bergen fredag, hadde jeg hentet startnummer for både Frode og Hanne. Disse møtte jeg som avtalt og innen vi ønsket god tur og lykke til, hadde Frode forklart litt om løypa. Bl.a skulle det være en liten kneik før Nordnesparken.

 


Preben og jeg. Klar for start i BCM-halvmaraton – Team Sportsmanden
 

God stemning blandt deltakere og tilskuere

 

Det var nå blitt mye folk på Bryggen og det var tid for felles oppvarming, men først, skulle vi minne alle de som så tragisk hadde mistet livet i en helikopterulykke dagen før og deres etterlatte med ett minutt stillhet. Og i stillhetens stund, var det rørende å se at folk bryr seg.

 

Vi tok deretter farvel med Heidi og Nina og satte kursen mot startfeletet for 1:40 – 2:00. Og mens vi ventet på at klokka skulle bli 10.00 ønsket vi god tur og lykke til. Preben som ville høre på musikk underveis, satte denne på og var klar for start.

 

Straks klart for start i BCM-2016.

 

Vår plan, eller i alle fall min plan, var å holde følge med 1:50- skiltet så lenge som mulig og aller helst ikke bli tatt igjen av 2:00-skiltet.

 

Klar ferdig sa starteren og så smalt det. Først gikk det sakte fremover, men så økte farten og vi var i gang. Faktisk så gledet jeg meg til en sightseeing i Bergen, for makan til flott vær og fine forhold, kan man neppe få.

 

Vi kom oss greit avsted og hvor 1:50-skiltet var i forhold til oss, visste jeg ikke, men så lenge den var bak, var alt ok. Det tok imidlertid ikke lang tid før Preben sa takk for følget og forsvant fremover i feltet. Ja ja tenkte jeg og håpet at han nå ikke var for ivrig.

 

Jeg hold greit følge med de rundt meg og tempo var ok. Vi fulgte Sandviksveien gjennom Gamle Bergen før vi tok av til høyre under motorveien. Her passerer vi Sandviken sykehus og Munkebotn før vi kommer til Fjellveien. De neste 4-5 km stiger det jamt, men det går greit og fortsatt har jeg 1:50-skiltet bak meg. Underveis hilser jeg på Per Inge som står i Fjellveien og tar bilder for Kondis. Og mens vi løper i Fjellveien, beundrer jeg utsikten mot kanskje “verdens vakreste by” og tar noen bilder i farten.

 


BCM-2016 – Fjellveien

 


Utsikt fra Fjellveien

 


<<Verdens vakreste by?>> sett fra Fjellveien – Bellevue

 

Underveis er stemningen god og det er gøy med de som heier langs løypa. Jeg nyter turen videre og så lenge 1:50 ikke har passert, er alt vel.

 


Vi løper forbi Bellevue og ned Søndre Bellevueveien før Lappen og Stemmveien mot Svartediket.

 

Her på nedsiden av Svartediket vender løypa og etter å ha fulgt langs Bjørndalen til drikkestasjon ved Haraldsplass, er vi halvveis. Så langt alt vel.

 

Jeg tar to begre med drikke og fortsetter så videre i samme tempo. Det går greit og mens vi følger Ulriksdalen tenker jeg at nå er det verste unnagjort. Hvor Preben befant seg i forhold til meg visste jeg ikke, men jeg håpet at det stod bra til.

 

Fornøyd med tingenes tilstand nærmet vi oss Møllendalsveien. Her svinger løpa til høyre og følger Strandpromenaden rundt Store Lungegårdsvann.

 

Over brua og videre langs Strandpromenaden rundt Store Lungegårdsvann.

 

Ved Amalie Skram Vgs svinger løypa skarpt til venstre og det var akkurat her, at Heidi og Nina stod og heiet. Og her passerer noen av Team Sportsmandens medlemmer i tur og orden.

 


..først kom Frode Monsen.. (foto: Heidi og Nina Mathiesen)

 


…deretter en smilende Preben Knutsen… (foto; Heidi og Nina Mathiesen)

 

..før jeg selv passerer (foto; Heidi og Nina Mathiesen)


Det hjalp med tilrop for det skal innrømmes at det begynte å røyne på og etter vending, fikk jeg øye på 1:50-skiltet som kom motsatt vei. Jeg hadde hele tiden bevisst ikke sett meg bakover, men nå som denne var like bak, ble jeg brått mer sliten. Og mens vi fulgte Nonnestien videre, tok jeg sakte men sikkert igjen 4:00-skiltet som lå en runde foran. Det hjalp på humøret å se at man tok noen igjen.

 


Forbi HIB-bygget mot sjøen og videre på marineholmen forbi Vilvite og inn i Nygårdsparken.

 

Det ble noen kvartaler frem og tilbake før det bar rett inn i Nygårdsparken hvor vi følger en gangvei gjennom denne. Det var mye folk i parken som heiet og man glemte for en stund at man var sliten.

 

Vel gjennom parken fortsetter løypa videre langs T.Nedresgate ett stykke før den går inn jernbaneporten på havneområdet. På vei gjennom havneorådet hører jeg lenger bak at det er en som roper og da jeg kikker bakover, ser jeg at dette er ham med 1:50-skiltet på ryggen. Og med at han roper for å motivere eller oppildne de rundt seg, fortsetter jeg i samme tempo og venter bare på å bli tatt igjen.

 

Jeg holder ham bak ennå en stund, men da jeg kom frem til det Frode kalte liten “kneik” (en vegg vil nå jeg si), dundret ham forbi. Han ropte og skrek at vi skulle korte inn steget. Pokker heller tenkte jeg og skulle til å henge meg på, men da en kar rett fremfor meg brått stanset, måtte jeg gjøre en unnamanøver for ikke å få ham rett i fanget. Jeg tar et steg ut til siden og i det jeg sparker i fra, smeller det i leggen. Vondt var det, men jeg nektet å gå og fortsetter derfor å løpe opp bakken. På vei nedover mot Nordnesparken ser jeg 1:50-skiltet forsvinne og med det forsvinner motet, men nå er ikke langt igjen tenker jeg. Tross vond legg går den siste biten greit og da jeg svinger innpå Fisketorget og Bryggen, var jeg veldig glad for at jeg ikke skulle ut på enda en runde. Jeg spurter det jeg orker og vel i mål, er jeg fornyød med gjennomført løp.

 


Godt fornøyd med gjennomført løp i BCM – 2016. Herlig!

 

Med en flott medalje om halsen setter jeg kursen mot hotellet. Og her på utsiden av hotellet, sitter Heidi, Nina og Preben.

 

Preben som debuterte på halvmarathon, oppsummerte sitt løp med at det stort sett hadde gått greit – særlig der det gikk oppover og ikke så bra nedover, men at han var fornøyd med gjennomført løp. Vi gratulerte hverandre med fullført Bergen City Marathon – 2016. Well done!

 

21,1 km

1:53:23

 

Resultater m.m., se Sportsmaden

 

#bergencitymarathon #løp #mosjon #running

 

Flere bilder følger;

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top