Nordmarkstraveren – Halvtraveren 2021

I og med at jeg var påmeldt Nordmarkstraveren i 2020 og at denne ble avlyst, har jeg latt påmelding gå videre til 2021. Jeg har som mål å fullføre Heltraveren minst 10 ganger og den 4.sept.2021, skulle jeg løpe denne for syvende gang. Men da det ble meldt at man måtte komme seg til start ved Stryken på egenhånd, droppet jeg Heltraveren i bytte med Halvtraveren. Dette fordi det her ville gå busser fra Sognsvann til Skar i Maridalen som før. En merkelig avgjørelse når vi allikevel skulle kjøre buss, men nok om det.

Med første buss ankom jeg Skar i god tid før start, men ventetiden skulle allikevel gå fort. Jeg ruslet litt rundt med kamera og kom etter hvert i snakk med en kar fra Drøbak som kjente meg igjen fra Follotrimmen. Vi hadde en hyggelig prat før vi ønsket hverandre god tur og lykke til.

Fra starten av Halvtraveren første pulje. Leopold Strand (1252) vant på tiden 1:05:19 foran Christian Mykland (1258) 1:09:07 og Pål Heggernes (1020) 1:10:20 som ble nr.3.

 

 

Etter å ha sett første pulje starte kl 11:00 var det snart vår tur. Riktignok skulle vi starte 11:30, men tiden gikk fort og vi var klare for start. Jeg var litt spent siden dette var min første start i Halvtraveren og dermed ukjent løype, men jeg visste jo at vi skulle opp til Øyungen og at det gjaldt å ikke bli for ivrig. Løypa ellers over Kamphaugåsen til mål kjenner jeg imidlertid godt fra før.

 

 

Klar ferdig gå, var det en som sa og så var vi i gang. Jeg fulgte pent med midt i klynga og hadde ryggen til han fra Drøbak. Klarte jeg å komme inn under 2 timer ville jeg være fornøyd tenkte jeg mens vi fulgte grusvei langs Skarselva og opp til Øyungen. Her krysser vi over dammen i sørenden av vannet før løypa fortsetter på blåmerket sti. Det er mye stein og røtter, men underlaget er tørt og det går greit. Som perler på en snor følger vi løypa en etter en.

 

 

Fra Hølbakkvika tar vi sti rett opp Øyungslia til skogsvei og første drikkestasjon. Her tar jeg et beger sportsdrikke før jeg fortsetter videre med ham fra Drøbak like foran. Etter ca 500 m kommer vi til krysset der Halv- og Heltraverløypa møtes og herifra går løypa inn på blå sti over Kamphaugåsen. En sti jeg kjenner godt fra før.

 

Kamphaug var en plass i Nordmarka i Oslo kommune. Den lå omkring 390 moh. øst for Skjærsjøen på et høydedrag som kalles Kamphaugåsen. Den nye Nordmarksveien fra Hammeren, som kom i 1900, ble lagt utenom plassen og Kamphaug ble dermed veiløs. Nå gror plassen igjen, men ennå kan vi fatte at det var en stor plass med mye trafikk sommer og vinter.

 

Aldri har jeg følt meg sprekere over Kamphaug som nå tenkte jeg mens jeg fulgte løypa videre nedover mot Skjærsjøen. Det er mye stein og det gjelder å være forsiktig, men jeg kommer meg greit ned og løper videre frem til drikkestasjon på Skjærsjødammen.

Jeg tar et beger med vann før jeg fortsetter videre. Løypa som nå følger Skjærsjøelva, er rød merket og som regel nokså sølete, men i dag var den knusk tør – bare å nyte.

 

 

Vi passerer Nordseter (10 km) før vi fra Ullevålsveien tar inn Akerveien. Men først kommer vi til siste mat- og drikkestasjon.

 

 

På Ankerveien mot Svartkulp og Sognsvann. Foto: #Nordmarkstraveren

 

Ankerveien til Sognsvann ser ut som en grei avslutning på løypeprofilen, men jeg vet av erfaring at dette ikke stemmer. Mang en gang har jeg måtte gå nettopp her, men denne gangen går det greit å løpe det meste av veien. Straks etter Svartkulp svinger løypa inn på lysløypa fra Sognsvann til Ullevålseter. Og her møter vi vanlige turgåere. De vinker og heier i det vi passerer – tusen takk tenker jeg og smiler som best jeg kan.

Løypa fortsetter over gressletten ved sørenden av Sognsvann før den fortsetter langs en kraftledning til Løkka. Et flatt og fint parti når underlaget er så bra som nå. Ved Løkka der løypa tar til venstre roper løypevakta at det nå er kun 300 m igjen, men vær forsiktig med brua, sa han i det jeg passerte. Takk for det sa jeg og hadde ikke før sagt ordet av det så lå jeg i grusen. Hva hente tenkte jeg mens jeg hørte løypevakta spørre om jeg trengte hjelp. Nei takk, det går fint sa jeg og reiste meg opp for å løpe den siste biten til mål.

Jeg kjente ingen vonter og løp så fort jeg klarte i mål. Til tross for uhellet på slutten var jeg allikevel god fornøyd med fullført løp.

 

Målgang ved Norberg skole på Kringsjå. Foto: #Nordmarkstraveren

Halvtraveren var en fin opplevelse og kanskje blir det flere ganger. Vel blåst sa jeg til meg selv mens jeg gikk opp til p-plassen med en flott finisher trøye fra Nordmarkstraveren.

 

 

Ca 15,5 km

1:44:57

Se løype på Strava HER:

Det skal nevnes nå i ettertid at ribbena har fått seg en trøkk og kanskje en brist, men det går bra.

Flere bilder følger;

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top