Østmarka; Hauktjernkløftene og Kroktjern…..

20 august 2021. Fra Haraløkka tok jeg umerket sti gjennom Nøklevannskogen fra Sørli gård til Korketrekkeren og lysløypa. Her svinger jeg til høyre, først over brua og så under brua før jeg fortsetter til Sarabråten.

 

Kongesignatur: Kong Olav besøkte Hauktjern i 1975 og skrev sin signatur på fjellveggen.

 

Dronningskaret: Den særegne kløfta som blåmerket sti går gjennom, er en severdighet ved Hauktjern.

 

Herfra tar jeg blå sti opp forbi Donsbautaen til Hauktjern og Dronningskaret. Ikke så lett å se sti blant steiner, men ved Hauktjernkløftene, er det godt merket. Jeg går bort til kong Olavs signatur før jeg smyger meg inn i selve kløfta.

 

 

Vel ute på den andre siden følger jeg blå merker på stein et stykke før jeg fra stikryss fortsetter mot Kroktjern. Terrenget underveis er fint og det er bare å nyte.

 

Sti- og løypekryss sørøst for Kroktjern

 

Siden jeg aldri har vært rundt Kroktjern så var det nettopp det jeg skulle nå. Jeg følger umerket sti langs vannet og kommer etter hvert rundt på den andre siden der tunellen er. Litt synd at det er blitt stengt med gitter, men av sikkerhetsmessige grunner er nok det greit.

 

Kroktjern: Mellom Lutvann og Haukåsen. Tunnelen fra vestsiden av vannet ble laget i 1947 for å lede vannet mot Lutvann i stedet for mot Hauktjern som er det naturlige avløpet fra Kroktjern. Dette ble gjort for å øke vanntilførselen til Lutvann som ble brukt som drikkevann frem til 1977. Bekkesiget fra tunnelen er nå ofte tørt, men du kan fortsatt følge den delvis oppbygde kanalkløften ned til sørenden av Lutvann. Tunnelen er ca 150 meter lang, og ved lav vannstand kunne man befare den fra begge sider før den ble stengt for noen år siden.

 

Jeg følger sti videre rundt vannet hvoretter jeg kommer innpå blå sti. Denne tar jeg ned til Lutdalen og deretter lysløypa fra Nøklevann og opp Korketrekkeren. Først under og så over (hehe) akkurat som vi (Einar og jeg) alltid gjør. Deretter passerer jeg Ulsrudvann og Østmarksetra før jeg tar turvei til Haraløkka og hjem.

 

Ulsruvann i Østmarka.

 

Ca 10,2 km

1:39

Se tur på Strava HER:

Tekst til bilder: Østmarka fra A til Å.

Flere bilder fra samme tur;

Umerket sti gjennom Nøklevannskogen

 

Hauktjern i Østmarka

 

Kroktjern i Østmarka

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top