Østmarka; Rød løype over Fingerbølmyrene……

16 august 2021. Siden det er lenge siden jeg løp over Fingerbølmyrene og at det har vært nokså tørt den siste tiden – var det nettopp det jeg skulle denne gangen. Da spilte det ingen rolle at det tidligere samme dag hadde kommet et skikkelig regnskyll.

Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga, Trekanten og Ødegården før jeg satte kursen innover Gudbrandsdalen. Her følger jeg rød løype et stykke før jeg tar inn på umerket sti kalt “Blåbærstien”. En favoritt blant flere stier i Østmarka.

 

Blåbærstien går på åskammen mellom rød løype over Krugmyra og Gudbrandsdalen

Underlaget er stort sett bra, men litt sleipt enkelte steder og det gjelder å være forsiktig. At den kalles “blåbærstien” skjønner jeg nå da det bugner av blåbær hele veien over til rød løype i den andre enden. Jeg svinger til høyre og deretter til venstre hvorpå jeg følger blå sti videre et stykke før jeg tar av på umerket sti.

 

Umerket sti over Langvannsbrenninga

 

Umerket sti over Langvannsbrenninga er nokså lettløpt, men siste delen ned til Flyktningeruta før Langvann er bratt og det gjelder å være forsiktig. Jeg tar Flyktningeruta videre til Smørhullet hvorfra jeg skal ta rød løype til Pettersbråten. Det går greit i starten, men på myra er det vått. Myr er myr tenker jeg mens jeg nyter Fingerbølmyrene som er like fin, sommer som vinter.

 

Fingerbølmyrene; Myr mellom Langvann og Sør-Elvåga. Her hadde Milorg klargjort en slipplass under annen verdenskrig. Slipplassen var klar i april 1945, men mottok ingen slipp. En tømmerhoggerbrakke og stall ble satt opp nord for myra, rett vest for skiløypa på 1970-tallet. En kar som gikk under navnet <<Fuglemannen>> anekterte brakka og brukte den flere år fram til den ble brent ned midt på 1990-tallet. (Fakta; Østmarka fra A til Å)

 

 

Vel over myra kommer jeg til løypekryss ved Pettersbråten og Nord-Elvåga. Herfra tar jeg skogsvei videre til Langvannsbekken og Ødegårdsmåsan, men først måtte jeg ta noen bilder av Nord-Elvåga som speilet omgivelsen.

 

 

 

Fra Ødegårdsmåsan velger jeg blå sti videre forbi Bjønnesteinen til grusvei ved Skogsbråtan før jeg tar samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. En fin rundtur på variert underlag som anbefales.

Ca 13,3 km

1:45

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top