Østmarka; Øgården – Langvann – Blåbærstien …

4.desember 2023. Fra sol og varmegrader på Tenerifte til snø og kuldegrader i Østmarka. Kontrastene kunne neppe være særlig større tenkte jeg da jeg møtte Einar på Haraløkka for fellestur. En tur som skulle bli litt amputert da Einar måtte kaste inn håndkleet med en ankel som ikke var helt god.

Fra Haraløkka tok vi raskeste vei inn til Bråten før vi fortsatte over Nøklevann. Isen som er ca. 15-20 cm føltes trygg nok til at dette var greit. Litt snø (8-10 cm) ga god demping under overfarten til Kattisa, men allikevel ikke god nok for ankelen til Einar som har en slitasjeskade (artrose) i denne. Det pleier å gi seg etter hvert sa han, men denne gangen blir det bare verre. Tror jeg blir nøtt til å snu her, men du må bare fortsette, sa Einar. Den er grei sa jeg og ønsket ham god bedring med ankelen før jeg fortsatte innover til Øgården og Høyås.

 

Sti- og løypekryss på Høyås.

Fra Høyås tar jeg anleggsveien et stykke før jeg fra sti- og løypekryss ved Langvannsbekken tar til høyre og opp langs bekken til Langvann. Jeg var litt spent på om det var spor etter andre eller ikke, men heldigvis var det flere spor etter sykkel, ski og trolig to hunder som hadde vært utpå isen. Jeg løper over vannet fra nord til sør og tilbake mot vest. Underlaget er bra og det er bare å nyte …

 

Se mer om Langvann HER;

 

 

 

Løypekryss, Langvann sør.

 

Langvann vest.

 

Etter å ha fulgt løype 695 (Smørhullet – Langvann – Øgården) over vannet fra sør til vest fortsetter jeg i denne et stykke før jeg tar umerket sti (blåbærstien) nordover på kollen mellom Gudbrandsdalen og Krugmyra.

 

 

 

Stien (se bilder over) som er lettløpt – er en av mine favoritter. Den munner ut omtrent der rød løype fra Krugmyr og Gudbrandsdalen møtes like nedenfor Cudriobakken og fortsetter så videre frem til grusvei ved Øgården.

 

Ødegården (Øgården)

 

Se mer om Nøklevann HER;

 

Jeg følger veien fra Øgården et stykke før jeg fra løypekryss på Øgårdsletta tar løype 797 ((Rustadsaga – Øgården) over Kattismyra og ned til Kattisa. Herfra setter jeg kursen over Nøklevann mot Hovedøya, Beverøya og Furuøya som ligger i Sørlivika. Straks etter Sørli gård er jeg tilbake på Haraløkka. En fin tur uten pigger på greit underlag.

Det er både fint og gøy å løpe på islagte vann, men vær forsiktig.

Ca 11 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top