Hjem fra jobb … og noen stolper på Ekeberg …

15 juni 2022. At det er år og kilo siden sist jeg løp hjem fra jobb tenkte jeg ikke på da jeg satte kursen mot Oslo og Haraløkka. Tvert i mot – så gledet jeg meg til selve turen hjem fra Sandvika. Av flere mulige veier, vanskelige og mindre vanskelige, hadde jeg valgt en rute som ikke nødvendigvis var den enkleste. Fra SBC-bygget i Sandvika tok jeg turvei mellom Engervannet og Jernbanen før jeg fortsatte langs Gml. Drammensvei og Jernbaneveien til Stabekk St. og deretter Marstranderveien til Lysaker. Se bilder

 

 

 

 

 

Utsikt fra Gml.Drammensvei mot Ballerud golfbaner

 

 

 

 

 

Etter ca 8 km kommer jeg til Lysaker St. Så langt alt vel. Jeg krysser jernbanen og fortsetter så videre på sykkelveien vestfra – bedre kjent som <<TourDeFinance>>. Her gjelder det å følge med da sykelistene sjelden har- eller vil bruke ringeklokke. Jeg dropper kyststien rundt Sollerudstranda og løper derfor videre langs E18 til Sjølyst og langs Frognerstranda til Aker Brygge og Operaen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siden det er nokså varmt er jeg nøye med drikke. Jeg går og løper litt om hverandre, men det går greit. Jeg følger Bispegata til Middelalderparken og Gamlebyen. Herfra har jeg ofte tatt St.Halvards gate til Galgeberg og videre langs elva i Svartdalen, men siden det er noen stolper (stolpejakten) på Ekeberg i skråningen mellom Ekebergrestauranten og Vallhallveien (Utsikten), satte jeg kursen langs Oslo Gate før jeg gikk Trollstien opp til utsiktspunkt ved Ekebergrestauranten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter å ha pådratt nokså mye syre i bena med mange høydemetre både opp og ned samt en drøss med trappetrinn var det fint å kunne forlate Ekeberg med 5 nye stolper registrert. Jippi.

Jeg følger Stamhusveien og Vårveien til Ryen krysset før jeg følger Enebakkveien videre. Skulle jeg ta raskeste vei hjem via Blodbakken og opp Skøyenåsbakken eller skulle jeg runde vannet i sørenden tenkte jeg mens jeg stadig fulgte Enebakkveien. Da jeg kom til Plogveien ved Abildsø gård – var valget tatt – jeg svingte inn denne et stykke før jeg tok sti ned til grusvei ved vannet som jeg følger sørover.

 

 

 

Jeg går og løper (gågger) opp deler av Eterveien til Generalen og videre langs denne forbi Bøler skole til Ulsrud skole. Her går jeg opp bakken forbi Snapper`n til Haraløkka.

 

 

God fornøyd med dagens tur og nye stolper i Stolpejakten.

 

Ca 25,8 km

3:18

Se tur på Strava HER:’

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top