Østmarka; Pioneren – Dødsbakken – Svartkulp – Blåbærstien …

13 juni 2022. Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka før jeg tok blåsti videre til Fjellstadmyra. Her løper jeg over myra på fine gangbaner til Fjellstadbakken. Underlaget er overraskende bra og det går greit. Jeg går opp steinrøysa før jeg tar blåsti opp til Skullerudåsen.

Herfra følger jeg “Pioneren – en sykkelsti i Østmarka“, den eneste godkjente sykkelsti i Østmarka som er minst like morsom å løpe.

 

Pioneren – Kosteskaftbrua

Pioneren har mange større og mindre forgreninger, men jeg følger hovedstien til Rundvann via Kosteskaftbrua.

Fra Rundvann tar jeg blåsti over Rundvannsåsen før den stuper ned “Dødsbakken downhill” som den kalles på Strava til grusvei ved Igletjern.

 

Igletjern, ett av fire vann med samme navn i Østmarka

Jeg krysser grusvei og fortsetter på blåsti mot Dølerudbakken (gml. hoppbakke) et stykke før jeg tar umerket sti rett østover til Svartkulp. Et idyllisk vann mellom Trollvann og Dølerud. Se bilder …

 

 

 

 

 

 

Jeg velger å ta rød løype fra Svartkulp og nordover til løypekryss hvorfra jeg tar Flyktningeruta (Timian) frem til neste stikryss. Her tar jeg til høyre opp skråningen og videre langs åskammen på delvis sva til sti- og løypekryss i Gudbrandsdalen.

 

 

 

Like til venstre ligger Lillehammerbakken (Dombås) som går opp til Breiåsen, men kanskje mer interessant er det at det går en sti fra Lillehammerbakken og sørover som på Strava-kart kalles Knivstikkarstien.

 

“Blåbærstien” er en umerket sti i Østmarka

 

Den må jeg prøve en gang tenkte jeg mens jeg fulgte Blåbærstien nordover til rød løype fra Krugmyra og ned til Ødegården. Herfra tar jeg grusvei tilbake til Haraløkka via Rustadsaga.

Se tur på Strava HER:

Ca 12,4 km

1:42

 

Ved Svartkulp

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top