Østmarka; Skøytetur på Nøklevann ….

20 desember 2023. Når Bymiljøetaten (BYM) i Oslo kommune legger til rette for skøytebaner på naturis og at Nøklevann i Østmarka er en av disse måtte jeg nytte anledning siden jeg hadde noen fridager før jul. Forholdene etter noen dager med mildvær var tross alt ok og derfor lot jeg meg friste for en skøytetur på Nøklevann. At det var mange år siden sist gang spilte ingen rolle for det er med skøyter som med svømming eller sykkel – har du en gang lært det så kan du det (haha).

 

Bråten ved Nøklevann i Østmarka.

 

Med skøytene i sekken ruslet jeg fra Haraløkka til Bråten ved Nøklevann. På med skøyter og så ut på isen. Det lugget litt i starten, men da rust under meiene ble borte gikk det bedre. Det var var ca. 2-3 mm. snø på isen, men det var faktisk helt ok – for der det var is på overvann smeltet snøen mens det var hvitt der det var greit å gå. Se bilder under …

 

 

 

 

 

 

 

Underveis mens jeg går litt frem og tilbake og på kryss og tvers hilser jeg på Olav som var ute på tur. Det var ham som brant bål og det var ham jeg vinket til uten å vite det, men hyggelig å møtes ute på isen. Vi skravlet en stund før vi ønsket hverandre god tur videre, han til fots over vannet mens jeg skled sørover mot Bråten.

Det var gøy med skøytetur på Nøklevann der forholdene var best på vestsiden og litt rufsete på østsiden ved Hareholmen, Bremsrud og mellom Kattisa og Rustadsaga. Her var det is på overvann som ikke var tilstrekkelig fryst og greit å unngå disse stedene.

Fra Bråten tok jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Underveis mens jeg gikk tenkte jeg at dette hadde gått langt bedre enn ventet – faktisk ingen vonter noen sted og jammen skal det bli flere turer så snart det er mulig.

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top