Østmarka; Krokhol – Vangen – Fjell ……

21 desember 2023. Herlig med noen dager fri før jul. Skøytetur på Nøklevann den ene dagen og løpetur den neste. Egentlig skulle jeg ha gått på ski ett eller annet sted, men i tett snøvær droppet jeg dette og dro heller til Krokhol for en løpetur på vei i Østmarka. Planen var å følge veien (løype 186) til løypekryss ved Skjelbreia og veien videre til Vangen Skistue som er Skiforeningens storstue i hjertet av Østmarka. Og som planlagt så gjort … se bilder

 

 

 

 

Skjelbreia som i dag eies av Oslo kommune og som disponeres av Oslomarka Trekkhundklubb, var tidligere en plass under Rausjø Bruk. Her var det en skjenkestue for plankekjørere på Plankeveien som gikk forbi. Etter at plankekjøringen tok slutt i 1865, da Enebakkveien slik den går i dag ble anlagt, ble plassen drevet som en husmannsplass under Rausjø.

 

 

 

Vel fremme på Vangen Skistue og etter å ha hilst på stedets katt (vet ikke hva den heter) ruslet jeg inn på skistua mens jeg Lurte på om Frank var her i dag. For det er alltid hyggelig å komme til Vangen og samtidig slå av en prat med ham. Ha er ikke her i dag, men kommer i morgen ble det sagt da jeg spurte før jeg kjøpte en bolle og en kopp kaffe.

 

 

Vangen Skistue er pyntet til jul.

 

Med en <<Vangenbolle>> som etter min mening er den beste markabolla innabords samt en kopp kaffe ruslet jeg ned trappa for å følge Vangenveien til Bysetermåsan. Herfra tok jeg Rausjøveien videre til Fjell, Bindingsvann og Enebakkveien som jeg fulgte tilbake til Krokhol.

 

 

 

 

Egil-huken ved Bindigsvann

 

P-plassen ved Krokhol. Ikke mange biler her i dag …

 

Som om det ikke var utfordrende nok å løpe i 10-15 cm nysnø det meste av veien så var det langt verre å løpe langs Enebakkveien. Jeg velger side etter fremkommelighet og hvor lett synlig jeg er, men allikevel er det biler som tuter når de passerer. Heldigvis kommer jeg meg greit tilbake til Krokhol der bilen står parkert.

En flott runde i snøvær som ble tettere underveis, men ingen problem.

 

Ca 16,5 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top