Østmarka; Villmarksløype i Svartdalen ….

28 desember 2023. Siden Kong vinter virkelig har festet grepet om Østmarka med stadig påfyll av snø og at BYM og Skiforeningen jobber på spreng for å lage best mulig skispor – måtte jeg prøve dette. Bare så synd at jeg ikke rakk dette dagen føre da vær og forhold var som best, men uansett vær osv., skulle jeg allikevel få en fin skitur.

Fra Haraløkka i tett snøvær tok jeg raskeste vei inn til Bråten og Nøklevann før jeg skled ut på vannet med kurs for Kattisa på motsatt side. Trodde kanskje det skulle være noen spor å følge, men disse var føyket igjen. Fra Kattisa følger jeg løypa over Kattismyra, Øgårdsletta til Høyås og videre på anleggsveien til El Paso.

 

Sør-Elvåga sett fra El Paso (Skyttenbrua)

 

Tenkte å gå Sør-Elvåga på langs, men her fantes det ingen synlige spor og snøen var for dyp så jeg returnerte tilbake til løypekryss ved Pettersbråtan. Herfra tar jeg <<Sandbakkenløypa>> til Klokkerud og videre til løypekryss på Torsmåsan som er en myr mellom Sør-Elvåga og Sandbakken. Hele veien (stort sett) har jeg brøytet spor for løssnø, men det går greit. Heldigvis kommer det flere og forholdene blir bedre.

Jeg snur her på Torsmåsan og skulle ta samme vei tilbake, men bråbestemt meg for å ta løype Ø42B gjennom Svartdalen. Løypa som går mellom Torsmåsan og Fingerbølmyrene er en typisk <<villmarksløype>> (ca 1 km.) som kan være nokså utfordrende, men morsom når det er så bra som nå … se bilder.

 

Fra Torsmåsan går løype Ø42B (Svartdalen) til Fingerbølmyrene.

 

 

 

løypekryss i Svartdalen

Siste biten før Fingerbølmyrene.

 

Løypekryss på Fingerbølmyrene.

 

Vel gjennom Svartdalen tar jeg hovedløypa til Smørhullet og videre opp til Langvann. Heller ikke på dette vannet var det spor, men jeg labber over vannet fra sør til nord. Underveis møter jeg noen som kommer motsatt vei og det blir straks enklere å ta seg frem over vannet. Jeg sklir ned til løypekryss ved Langvannsbekken.

 

Langvann sett fra nord mot sør.

 

Fra Langvann til løypekryss – Langvannsbekken.

 

Fra Langvannsbekken tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Og typisk nok så sluttet det å snø, men det er helt ok for selv om forholdene ikke var som best så var det allikevel fint med vinterens første skitur i Østmarka.

 

Ca 18,5 km.

Se tur på Strava HER;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top