Østmarka; Stiløping mellom Nøklevann og Nord-Elvåga…..

9 juli 2021. En tidlig morgentur i marka for å høre skogens ro. Nåja, så rolig var det nok ikke for i tillegg til egen pust (pesing) så våknet skogen til liv med fuglevidder osv., men det er bra – bare å nyte.

Fra Haraløkka tar jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka før jeg tar blå sti til Fjellstadmåsan. Deretter tar jeg en gammel rød løype forbi Fjellstadputten til grusvei ved Katisa. Denne følger jeg til Trekanten hvorfra jeg fortsetter i lysløypa til Bremsrud. Det er stille og rolig, men allikevel er det noen som er tidlig ute. Jeg hilser og nikker til dem jeg møter.

 

Bremsrud – 1928 (oslobilder.no)

 

Fra Bremsrud tar jeg en avstikker opp og forbi demningen ca 50 m. før jeg svinger inn på umerket sti. Denne går rett sørover langs et bekkeleie på en mosegrønn bunn. Bare å nyte.

 

 

 

Ødegården ligger langs veien mellom Rustadsaga og Gullsmeden. Opprinnelig husmannsplass under gården Rustad, fra 1868 under Heftye på Sarabråten. Navnet kan tyde på at plassen første gang ble ryddet allerede før svartedauden (1350), og senere tatt opp igjen etter å ha vært fraflyttet. Der Ødegården nå ligger het det opprinnelig Nedre Ødegården. Øvre Ødegården lå lenger mot sørøst der sandtaket nå er. På Øvre Ødegården var det skyss-stasjon og skjenkestue for reisende langs Plankeveien, som gikk rett forbi. (Fakta; Østmarka fra A til Å)

 

Blå sti opp rundt Bjerringåsen

 

 

 

 

Blå sti over Slettfjell

Gullsmeden 1920 – 1925 (oslobilder.no)

 

 

Etter å ha passert Ødegården tar jeg blå sti rundt Bjerringåsen langsmed Slettfjell til stikryss. Herfra velger jeg blå sti tilbake over Slettfjell før jeg fra neste stikryss tar til venstre. (se bilder ovenfor)

Straks etter kommer jeg ut på skogsvei ved Gullsmeden.

 

 

 

 

På vei opp mot Høyås fristes jeg av enda en blå sti. Underlaget er bra og selvsagt kan jeg ikke bare passere denne. Jeg tar dermed denne videre til skogsvei på oversiden av Langvannsbekken.

 

Blå sti fra skogsvei ved Gullsmeden til skogsvei mot Langvannsbekken

 

Her svinger jeg til høyre og straks etter Ødegårdsmåsan tar jeg inn Karl XIIs Vei (blå sti). Her passerer jeg Bjønnesteinen som ifølge historien berget livet til en mann forfulgt av en bjørn.

 

Bjønnesteinen på Ødegårdsmåsan.

 

Vel tilbake på skogsvei ved Ødegården tar jeg denne tilbake til Trekanten og Katisa. Deretter finner jeg noen umerkede stier som jeg følger videre til jeg kommer innpå grusveien litt føre Løkka og Rustadsaga. Jeg går opp <<Dreper`n og den onde Søstra>> før jeg løper over Skredderløkka og tilbake til Haraløkka.

Ikke bare finnes det et utall stier (umerket) i Nøklevannskogen som er verd å prøve, men om man beveger seg over på østsiden av Nøklevann er det minst like mange stier. Disse kan man ta frem- og tilbake eller på kryss og tvers. Det er bare å prøve.

Ca 12,1 km

1:38

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top