Fra Haraløkka til Lindebergåsen via Mariholtet og landevei tilbake….

7 juli 2021. Løpskarusellen 2021 har liksom kommet litt i bakleksa av andre ting osv., men i dag tidlig før hjemmekontor, ble det et nytt bidrag til karusellen. Og siden jeg har et mål om å løpe minst en halvamaraton i måneden var det nettopp det det skulle bli.

Fra Haraløkka tok jeg grusvei (lysløypa) delvis rundt Nøklevann til Sleppa og deretter videre til Mariholtet. Det var nokså høy luftfuktighet og det ble både varmt og klamt, men da det begynte å regne, ble det faktisk bedre.

 

Mariholtet er i dag et serveringsted vest for Fri-Elvåga, ved veikryss/løypekryss for veiene mot Oppsal/Bogerud, Ellingsrud og over demningen til Losby og Rasta/Ekerud.

 

Gamlestua (Mariholtet). I 1936 flyttet Therese og Ole Stang inn og drev småbruket og sørget for servering.

 

Fra Mariholtet tar jeg Mariholtveien langs Fri-Elvåga forbi Bråtan og Nuggerud til løypekryss før Ellingsrud.

 

Utsikt mot Bjørndalen kulturlandskap

 

Bråtan ligger langs veien mellom Nuggerud og sørenden av Fri-Elvåga. Tidligere husmannsplass under Ellingsrud gård og senere bolig og stall for tømmerkjørere. Eies av Oslo kommune.

 

Fra løypekryss tar jeg lysløypa videre mot Furuset og Lindebergåsen. Løypa et nokså kupert og jeg går og løper om hverandre, men det går greit. Sist gang jeg var her så hadde jeg følge med en uredd revevalp som diltet etter lenge før den forsvant. Denne gangen kom jeg overraskende på to rådyr som sprang av sted da jeg kom. Morsom med ville dyr.

Etter ca. 13 – 14 kilometer på grus var det nå stort sett asfalt resten av veien tilbake til Haraløkka. Jeg tok i tur og orden Ole Reistads vei, Lutvannskroken, Dr.Dedichens vei og en gangvei forbi Haugerud til Hellerud.

 

Gang- og turvei forbi Haugerud til Haugerudveien og Hellerud.

 

Herfra tar jeg Hellerudveien en stykke før jeg svinger inn Strordammveien og deretter Vetlandsveien hvor det er mindre trafikk. Det går greit og straks etter Oppsal senter tar jeg Østmarkveien til rundkjøring og videre langs Generalen. Jeg sjekker klokka jfr. antall km. og ser at det er omtrent som planlagt, men må justere med en runde på Haraløkka.

 

Haraløkka Idrettsplass (gml:foto)

En flott start på dagen og godt fornøyd med fullført løp til Løpskarusellen 2021. Herlig 🙂

 

Ca 21,2 km

2:21

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top