Østmarka; Gammel villmarksløype (Ø107) fra Kjerrmosen til Paradisputten …

5 januar 2024. Med nytt år, nye muligheter osv., lot jeg meg friste til å kick-starte året med NyttårsLøfte 2024.Her kan man i tillegg til å sette seg sine egne mål også bidra til å skape aktivitet og litt ekstra inspirasjon til seg selv og andre på starten av et nytt år. Løp eller gå langrenn så ofte du vil og hvor du vil – bli med på NyttårsLøftet 2024.

Skal skal ikke, ski eller joggesko, 17-20 blå får gå, kalt – ja, men allikevel innafor. Og etter litt frem- og tilbake valgte jeg ski. Mest fordi jeg visste at skisporene sto klare like bortenfor der jeg bor på Haraløkka. Kong vinter har virkelig festet grepet om Østmarka og da gjelder det å kjenne sin besøkelsestid.

 

Kattisa og Nøklevann (gml: foto)

 

Fra Haraløkka tok jeg raskeste veien til Bråten og Nøklevann før jeg sklir over vannet til Kattisa på motsatt side. Det var nokså harde løype over vannet, men trår man utenfor risikerer man å trå igjennom pga overvann. Fra Kattisa følger jeg løypa over Kattismyra og opp til Høyås og videre på anleggsveien til Pettersbråtan. Løypene så langt er strøkne og det er bare å nyte.

 

 

Jeg velger å følge hovedløypa sørover til Klokkerud og deretter videre til Skjelbreia. Underveis mellom Pettersbråtan og Smørhullet treffer jeg BYM som kommer motsatt vei. Om det ikke var trått før så ble det det nå – alltid trått i nye kalde løyper, men likefult, bare å nyte. Se bilder …

 

 

 

 

 

På Skjelbreia var egentlig planen å ta løypa rundt Skjelbreiavann og tilbake samme vei, men siden jeg ikke har gått villmarksløypa over Skogsmosen tidligere så fortsatte jeg forbi Skjelbreia og frem til løypekryss ved Kjerrmosen. Vel har jeg gått her flere ganger til- og fra Vangen, men denne gangen skulle jeg ta gammel villmarksløype Ø107 til Paradisputten.

Alltid gøy med nye stier og løyper tenkte jeg og staket videre i lett kupert terreng frem til “Gråbeinsvingen” der løypa går rett inn i skogen. Først noen stigninger opp til Torkildsmosen, men deretter er det lette myrer. Underveis ser jeg spor etter dyr og jammen var det også noen digre huller i løypa der skogens konge nylig har gått. Herlig.

 

Torkildsmosen i Østmarka.

 

Etter et mellomparti med lett kupert terreng dukker Skogsmosen opp. Et herlig skue med sol og blå himmel. Dessverre ingen bilder fra Skogsmosen, men hit skal jeg helt sikkert igjen. Mange mener at dette er det flotteste parti i marka ..?? Kanskje ikke så vanskelig å være enig i nettopp dette når sola skinner fra en blå himmel.

Østmarkrunden på ski gikk alltid over mosen den gang det var en runde a`28-30 km før den senere ble lagt om til 2 runder av 15 km med start og mål på Skullerud Idrettsplass.

Nedkjøringen fra Skogsmosen er enkel etter omfattende preparering av bakkene i forbindelse med Østmarkrunden på ski. Straks etter kommer man ned til den velpreparerte hovedløypa (Ø113) mellom Skjelbreia og Skålsjøen. Jeg svinger til venstre og sklir så videre sørover gjennom Paradisdalen til løypekryss ved Skjelbreia.

 

Løypekryss ved Vesle Skjelbreiavann og Paradisdalen (gml;foto)

Fra Skjelbreia tar samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. En flott tur i Østmarka som kan anbefales.

Ca 34,2 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top