Skitur i Østmarka; Pettersbråtan – Fingerbølmyrene – Deledalen – Mariholtet….

18 februar 2021. Fra Haraløkka tok jeg Blindløypa til Bråten hvor jeg sklir ut på Nøklevann. Her var det scooterspor i flere retninger, men jeg staket over til Katisa før jeg fortsatte over Katismyra til Lysløypa.

 

Over Nøklevann fra Bråten til Katisa

 

Her svinger jeg til venstre og straks etter til høyre over Ødegårdsletta. Været er skyet og det ligger litt snø i luften, men ellers helt ok. Siden jeg har tatt ski med fell har jeg bra feste opp bakken mot Høyås. Skulle jeg fortsette ned til Gullsmeden eller ta skogsvei til Ødegårdsmosen tenkte jeg i det jeg kom opp til Høyås. Men her var det ikke spor mot Gullsmeden og da ble valget enkelt. Jeg staker og går diagonalt om hverandre og passerer Ødegårdsmosen før det bikker nedover til Langvannsbekken og Pettersbråtan.

 

Over Fingerbølmyrene til Smørhullet

Fingerbølmyrene; myr mellom Langvann og Sør-Elvåga. Her hadde Milorg klargjort en slipplass under annen verdenskrig. Slipplassen var klar i april 1945, men mottok ingen slipp. (Fakta; Østmarka fra A til Å)

 

Planen var å gå over Nord-Elvåga til Tangen og Deledalen, men ble fristet av en tur motsatt vei over Fingerbølmyrene til Smørhullet. Herfra tar jeg løypa opp til Langvann og over denne før jeg er tilbake på Pettersbråtan. Spor og løyper i terrenget og på vannet er bra, litt løst, men ellers helt fint.

 

Opp skrenten fra Nord-Elvåga til Deledalen. Litt skummelt motsatt vei på kvelden med et tre liggende tvers over løypa.

 

Deledalen; Dal mellom Nord-Elvåga og Halssjøen, sør for Skilledalen. På 1950-tallet gikk det en merket skiløype i dalen, men den bratte og kronglete løypa var for krevende, og skilt og merker ble fjernet. (Fakta; Østmarka fra A til Å)

 

Jeg sklir ned til Nord-Elvåga og følger løype over vannet forbi Tangen til Deledalen. Klyver opp skrenten (veltet tre over løypa) og fra Deledalen følger jeg helt nysatte spor på Elvågaveien. Bare å nyte.

I neste løypekryss tar jeg lysløypa videre til Demningen og Mariholtet. Underveis møter jeg løypemaskinen som kommer motsatt vei. Fra Mariholtet tar jeg lysløypa videre mot Sleppa, men først, hilser jeg på Tom (Milslukern) som kom motsatt vei.

Jeg sklir ned bakken fra Sleppa og følger fine spor tilbake til Katismyra hvor jeg forlater lysløypa. Her staker jeg over myra og ned til Katisa ved Nøklevann. I lett snøvær staker jeg over vannet og tilbake til Haraløkka samme vei som jeg kom.

 

Fine Scooterløyper over Nøklevann

 

Kanskje var det litt løse spor enkelte steder, men veldig bra på vannene og ikke minst på Elvågaveien fra- og til Deledalen.

ca 20,1 km

Se tur på Strava HER:

 

I skrivende stund og etter varslet mildvær er det kanskje førefall for Øsmarka, men vi får håpe at vinteren ikke er helt over enda. Foto er lånt fra FB-gruppen <<Vi som like å trene i Østmarka>>

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top