Nøklevannskogen – Rundtjern – Varmesentralen – Godliaskogen…

15 februar 2021. I lett snøvær løp jeg over Haraløkka Idrettsplass og videre på sti inn i Nøklevannskogen. Her følger jeg deler av løypa til UVR som stedvis er nokså glatt da snø dekker is. Jeg løper uten pigger og så lenge jeg ser spor etter andre går det greit, men så var det plutselig ikke noen synlige spor og dermed skled bena unna og jeg på ryggen. Huff og huff sa jeg og fortsatte veldig rolig videre. Heldigvis gikk det bra denne gangen, men det var nære på.

Jeg forlater UVR-løypa og fortsetter på natursti til jeg kommer innpå lysløypa ved Korketrekkeren. Herfra går det greit videre til løypekryss ved nordenden av Nøklevann hvor jeg svinger til venstre.

 

Ved Lutvangen i Østmarka

 

Jeg passerer Lutvangen og går deretter opp Rundtjernbakkene til postkassa før jeg løper forbi Rundtjern og videre til Varmesentralen på Haugerud. Det snør etterhvert tettere, men ingen problem og bra for skiføret. Jeg tar Haugerudveien til Hellerud hvorfra jeg tar Hellerudveien et stykke. Det er løs snø i veien og festet (om man kan si det) er dårlig, men frem kommer jeg og i neste veikryss tar jeg til høyre inn Stordamveien.

 

Godliaskogen er blandt Oslos såkalte byskoger, og er lokalisert sørøst i byen i utkanten av Bydel Østensjø.

 

Fra Stordamveien tar jeg turen gjennom Godliaskogen sørover til høyblokka i Kranveien. Skogen kjenner jeg godt fra bardommen da dette var vår tumleplass.

Jeg følger Kranveien videre til Filerveien og Formeveien før jeg krysser Solbergliveien og tar gang- og turvei fra Oppsal kirke til Løypeveien og Skøyenåsveien. Jeg passerer Oppsal senter før jeg fortsetter langs Østmarkveien, Generealen og Olav Nygårds vei tilbake til Haraløkka.

Ca 13 km

1:34

Se tur på Strava HER:

Se mer om Godliaskogen med Søstrene Pihl, de yngre

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top