Skitur i Nordmarka fra- og til Skar i Maridalen…….

11 februar 2021. Å kunne sette hverdagen på “pause” med en skitur i godt selskap…..er helt toppers. Terje, Einar og jeg satte kursen mot Skar i Maridalen. Her har jeg ikke vært siden 70-tallet så det skulle bli artig med en tur fra- og til Skar.

Det var litt kalt, ca 13 blå, men ellers helt ok. Fra Skar velger vi løype på vestsiden av Skarselva til løypekryss ved Øyungen. Her velger vi å følge fine løyper på Øyungsliveien til neste løypekryss. Planen var å gå til Stålmyra via Trehørningen, men dette ble endret da det ikke var kjørte løyper den veien. Dette skjønner jeg ikke sa Einar – det står at denne er kjørt jfr. iMarka.

Vi kunne selvsagt ha gått tilbake til Øyungen og over vannet, men valgte isteden å ta naturløype mot Hammeren og Ullevålseter. Løypa som var nokså kupert var “så som så”, men etter å ha tatt skiene av og på flere ganger kom vi ut på Nordmarksveien ved Skjærsjødammen.

Skjærsjødammen

Dette var ikke en del av planen, men “skitt au” her var løypene vesentlig bedre da vi fortsatte mot Aurtjern og Bjørnsjøhelvetet. Denne løypa som er blitt en del av Holmenkollmarsjen er kupert, men vi kjenner løypa og den er morsom. Kanskje var det litt mye groms i løypene, men ellers helt ok. Et stykke ut i løypa ved kraftledningene sklir vi ut på Bjørnsjøen. Og med sol fra en skyfri himmel, er det bare å nyte ferden over vannet til Kikutstua.

Over Bjørnsjøen til Kikutstua.

Vel over sjøen og opp skråningen til Kikutstua tar vi en lengre mat- og drikkepause. Vi sitter ute i solveggen og nyter hver solstråle.

Kikutstua i Nordmarka (Foto: Einar Nordstaa)

Matpause på Kikutstua. (Foto: Einar Nordstaa)
Einar og Terje nyter matpause
Vi forlater Kikutstua med kurs for Gørjahytta

Siden vi dropper Stålmyra og Trehørningen denne gangen følger vi de fineste løyper langs Gørjaveien forbi Lille Gørja og frem til Gørjahytta.

Mye snø ved Gørjahytta
Løypekryss ved Gørjahytta

Fra Gørjahytta sklir vi ned på Store Gørja og deretter Kalvsjøen før vi følger en vei uten spor. Etter ca 2 km på veien tar vi en merket løype til venstre. Her er det både bratt og isete, men vi tar av skiene og kommer oss greit ned til Gåslungen. Her staker vi over både Gåslungen og Øyungen med sola midt i mot – herlig.

Fra løypekryss ved Øyungen tar vi samme vei tilbake til Skar (2,1 km) som vi kom.

En flott dag på ski i Nordmarka der forholdene underveis varierte fra dårlig til bra og veldig bra på skogsvei. En herlig pause fra hverdagen.

Ca 35,2 km

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

Kikutstua (Foto; Terje Nilsen)

2 thoughts on “Skitur i Nordmarka fra- og til Skar i Maridalen…….

1. Flott beskrivelse av fin tur med vakre bilder med og uten selfie. Bildet av Kikut har jeg tatt og du glemte å nevne skibrekket til Terje som er en altfor viktig hendelse å utelate. Hehe. Joda, takk for turen, Mattis og neste gang tar vi til høyre og ikke til venstre ved «Mysublanda».

Einar

1. Selv takk for fin tur 😀 Tenkte å ikke nevne skibrekket til Terje, men nå er det gjort…forøvrig helt uten dramatikk😜 Neste gang går vi riktig vei🤗 og selvsagt endrer jeg fotograf😂👍