Skitur i Nordmarka; Tryvannstua – Glåmene – Kikut….

16 mars 2016. Siste skitur før FredagsBirken – og hva passet vel bedre enn at vi denne dagen skulle ha aktivtetsdag på Frognerseteren. Blandt flere alternativer valgte jeg denne gangen å gå på ski. Skiene jeg skulle bruke er gamle men, egner seg allikevel bra som skøyteski.

På grunn av trafikken reiste jeg tidlig opp til Frognerseteren og og allerede kl 09.15, satte jeg avsted innover i løype nr 376 over Nikulpmyrene ett stykke før jeg svingte til venstre rundt Tryvann til Tryvannstua via Tårnbakken.


Tryvannstua og Tryvann sett fra Tårnbakken

Været var strålende og med sol fra blå himmel, nyter jeg turen videre mot Kobberhaughytta. På det skarpe føret var farten stor og ikke lenge etter passerte jeg Slaktern, før jeg på Blankvannsbråten tok en fotopause.


Slaktern-Blankvannsbråten

Planen var å gå litt rundt i området Kobberhaughytta – Appelsinhaugen og Glåmene før jeg skulle tilbake til Frognerseteren.


I løypa fra Langmyr mot Kobberhaughytta

Mens jeg nyter stillheten og sklir avsted i de herligste løyper, dukker Thomas opp. Han og noen til skulle gå tur retur Kikut. Jeg tok følge med Thomas forbi Kobberhaughytta til løypekryss ved Appelsinhaugen.


Appelsinhaugen-Nordmarka.

Her skiller vi lag og mens Thomas forsetter mot Kikut, tar jeg til venstre mot Glåmene.


Fra Appelsinhaugen mot Glåmene 

Løypekryss på Glåmene


Utsikt mot Kikut og østre Fyllingen sett fra Glåmene

I og med at det var flere som skulle til Kikut, ble fristelsen for stor, og fra Glåmene suste jeg ned bakken og ut på Østre Fyllingen. Her er forholdene gode og det går raskt videre over vannet til Kikut.


Østre Fyllingen

Vel fremme på Kikut ser jeg at Thomas sitter i solveggen og nyter vårsola.


Thomas på Kikut


Bjørnsjøen sett fra Kikutstua

Etter mat og drikkepause i solveggen på Kikut med flott utsikt til Bjørnsjøen, tar Thomas og jeg følge ned skrenten og ut på vannet. Jeg ber Thomas om ikke å vente på meg og så forsvinner han over vannet. Det går greit og vel i land på den andre siden, følger jeg hovedløypa tilbake til Kobberhaughytta, Blankvannsbråten og Tryvannstua. Her i fra, velger jeg å stake over Tryvann for så å ta samme løype tilbake til Sportsplassen og Frognerseteren som jeg kom. En herlig dag i flotte Nordmarka.

Ca 26,3 km

#nordmarka #skitur #mosjon #friluftsliv #crosscountry #kikut

Flere bilder følger;


Frognerseteren – Sportsplassen


I løypa omkring Kobberhaughytta – Appelsinhaugen


Vinteridyll ved Østre Fyllingen


Mat- og drikke på Kikut


Løypa forbi Åbortjern


Tårnbakken – Tryvann

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

2 thoughts on “Skitur i Nordmarka; Tryvannstua – Glåmene – Kikut….

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top