Favorittrunden; Abildsø – Manglerud – Ryen…

14 mars 2016. Fra Haraløkka til Nøklevann skole og ned “skolebakken” til Rustadsaga. Det var en del slaps i bakken men, jeg kom meg ned uten å bli våt på bena. Det var forøvrig deilig å kjenne varmen fra sola igjen og uten lue og vanter, fortsatte jeg langs Generalen på delvis tørr asfalt. Herlig!

Og siden dette var siste løpetur før FredagsBirken, var planenen derfor en tur i “favorittrunden”. Følger Skullerudveien til Abilsø og Enebakkveien videre til Plogveien hvor jeg denne gangen svinger til høyre. Jeg passerer deretter Manglerud skole før jeg ved Manglerud st. tar en gangvei langs t-banen til Ryen.


Manglerud (oslobilder.no – 1967) er en drabantby i bydelen østensjø sørøst i Oslo. Minnet om det rike jordbrukslandet er bevart gjennom veinavn som for en stor del er tilknyttet landbruks og – redskaper. Stor boligutbygging i tiden 1952-1963 med totalt 3200 leiligheter, vesentlig i varierende blokkbebyggelse og en del rekkehus. De fleste er tilknyttet OBOS.


Manglerud skole (oslobilder.no – 1964) er en barneskole på Manglerud øst i Oslo. Der er klasser fra 1. til 7. trinn. Skolen opptar barn i området Manglerud-Abildsø. 

Manglerud VG. var en videregående skole på Manglerud i bydel Østensjø i Oslo. Skolen hadde ca 600 elever og ca 100 ansatte i 2008. De siste årene ble tilbudet trappet ned frem til nedleggelse i 2015.

Fra Ryen følger jeg Enebakkveien til Abildsø og deretter Skullerudveien og Generalen til Rustadsaga. Fra Nøklevann skole avslutter jeg med stigningsløp langs Bølerlia tilbake til Haraløkka. Om dette var siste løpetur før FB, så skal vi ha en aktivitetsdag på Frognertseteren med skitur i Nordmarka. 

Ca 12,7 km

1:13

#løpetur #mosjon #trening #running

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

2 thoughts on “Favorittrunden; Abildsø – Manglerud – Ryen…

  1. Einar: Bra du finner dette interessant:) tekst og foto finnes på henholdsvis Google og Oslobilder.no. Ser frem til noen felles turer igjen:)

  2. Løpereferatene ispedd med litt om bydelene og plasser du passerer gjør det litt mer interessant. Regner med det meste av bildene og underteksten er kopiert og ikke forfattet selv. Hehe. Varer ikke lenge nå før du har meg halsende bak.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top