Skitur i Østmarka;Gudbrandsdalen – Paradisdalen – Stakanløypa…

9 mars 2016. Fra Haraløkka på ski staker jeg til Bråten hvor jeg sklir ned skrenten og ut på nøklevann. Jeg droppet klister og smurte isteden noen lag med VR 60 vel vitende om at dette ikke ga tilstrekkelig feste og på mer eller mindre blanke ski, staket jeg over vannet til Kattisa, Kattismyra og Ødegårdsletta. Her svinger jeg til høyre og tar Løype 695 videre gjennom Gudbrandsdalen og Langvann til Smørhullet. Løypa som er en Villmarksløype var både morsom og krevende og jeg tenkte at «Villmannsløypa» hadde passet bedre, men glad for å komme til Langvann uten uhell, gikk det greit videre tross mye overvann.


Smørhullet – Østmarka  (gml: foto)

Fra Smørhullet setter jeg kursen mot Klokkerud før jeg fortsetter til Eriksvann og Skjelbreia. Snøen er kram og det glir dårlig, men det går greit, og jeg skøyter der jeg må.


Løypekryss på Skjelbreia i Østmarka.

Fra Skjelbreia tok jeg løype innover Paradisdalen og mens jeg passerte Paradisputten og ikke helt hadde bestemt meg for om jeg skulle ta Vangenruden eller ikke, tok jeg til venstre da jeg kom til Flømyra.

Vel oppe på skogsveien ved Grisebingen, ble sporene bedre og ikke lenge etter passerte jeg Bjønnebete. I neste løypekryss tar jeg til venstre mot Stokkholtmyr.


Stokkholtmyr; løypekryss på myr sør for Halssjøen

Her i fra, tar jeg løype 276 mot Mariholtet.


Stakanløypa; er oppkalt etter Kjell Staxsrud – som startet dugnadsgruppa ØX i 1984 og, som var en selvoppnevnt generalsekretær her til 2008. Kjell Staxsrud – tidligere norgesmester i orientering var med å starte «Ola Dilt» turorientering for Oppsal IF.

Løypa kjenner jeg godt fra tidligere turer både sommer og vinter og er egentlig veldig flott, men denne gangen gikk det trått og det var heller ikke kjørt spor. Etter en stund enset jeg at det kom noen og i det vedkommende passerer, drar jeg kjensel på Espen K. Vi veksler noen ord før han setter fart og forsvinner ut av syne. Etter en stund med litt opp og ned noen svinger hit og dit, så kommer man ut på Elvågaveien. Og her er forholdene betraktelig bedre og ikke lenge etter er jeg ved Mariholtet.


Mariholtet er pyntet til Jul.  (gml: foto)

Fra Mariholtet følger jeg lysløypa til Sleppa hvor jeg svinger til venstre. Jeg staker det jeg makter og innen kommer til Kattismyra, har jeg hilst på Trond Inge som kom motsatt vei. Jeg sklir deretter ned til Kattisa og staker tilbake til Haraløkka samme vei som jeg kom. En fin tur som ble tyngre enn jeg trodde, men flott allikevel.

Ca 30,1 km

#østmarka #oslomarka #mosjon #crosscountry #friluftsliv #skitur

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top