Østmarka; Elvågarunden via Garfangåsen og Skråbakkhullet …

9 juni 2022. Egentlig skulle jeg rundt Nøklevann for å registrere stolper, men underveis bråbestemte jeg meg for en legere tur. Fra Sleppa satte jeg derfor kursen mot Mariholtet og demningen. Det gikk nokså lett da jeg fulgte Elvågaveien sørover mot Deledalen. Tanken var å ta sti ved lavvann til Skytten, men enda en gang, endrer jeg planene da jeg følger blå sti og deler av Stakanløypa til Garfangåsen. I neste stikryss velger jeg sti mot Vangen, en herlig sti som går i lett kupert terreng. Bare å nyte … se bilder

 

 

Et gammelt Epletre mellom Dalbakk og demningen

 

 

 

Skråbakkhullet er et sti- og løypekryss i et søkk mellom Sør-Elvåga og Mortvasåsen, sørvest for Kavlebrumyra. Ved Skråbakkhullet hadde Friluftsklubben i mange år sin tradisjonsrike 17. mai-feiring og på kart og skilt var stedet i lang tid navngitt som 17. mai-plassen. Klubben var aktiv fra 1923 til nærmere krigen. (Fakta: Østmarka fra A til Å)

 

 

 

Ved Skråbakkhullet eller 17-mai plassen som den også kalles, tar jeg noen bilder før jeg følger blå sti til Nord-Skytten og El Paso. Underlaget har stor sett vært bra, men vått enkelte steder. Uansett ingen problemer. Jeg går over sundet og registrer at det er enda mindre vann enn sist, men det renner fortsatt vann igjennom fra Sør-Elvåga til Nord-Elvåga. Jeg passerer Pettersbråtan og Langvannsbekken før jeg går opp langbakken til Ødegårdsmåsan der Myrulla står i full blomst … se bilde

 

 

 

 

 

 

Jeg dropper blå sti (Karl Xlls vei) og følger skogsveien bort til Høyås og deretter ned til Ødegården. Her i krysset står det en stolpe som jeg registrerer før det bærer videre til Kattisa og neste stolpe. Tar grusvei til Rustadsaga og Haraløkka, men først en tur opp til demningen og siste stolpe rundt Nøklevann. En flott langtur på på grus, skogsvei og sti som kan anbefales.

 

Ca 19 km

2:33

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top