Frisk morgentur fra Sandvika til Tanumplatået….

24 januar 2020. Trim i arb.tiden. Siden det er en stund siden jeg var på Tanumplatået eller Tanumvidda som den også kalles, var det nettopp dit jeg skulle denne gangen.

Fra SBC-bygget tok jeg turvei langs Sandvikselva et stykke før jeg fortsatte langs Slependveien. Og om det ikke har vært noen særlig stigning til nå så begynte det for alvor da jeg tok Gamle Tanumvei og Tanumveien forbi Tanum skole til veikryss. Det gikk på krabbegir, men jeg skulle løpe hele veien opp. Vel oppe den siste bakken flater det og det går greit videre langs Vestmarkveien. Sola er litt treg og den lar vente på seg, men kanskje den dukker opp når jeg er på platået tenkte jeg mens jeg løp videre og bare lot tankene fly. Brått og plutselig skvatt jeg til da to rådyr kom ut på veien like foran meg. De var slettes ikke redde for de løp like foran meg et stykke før de like brått som de kom forsvant ut i krattet og ut av syne. En herlig og morsom opplevelse.

Jeg tar av fra Vestmarkveien og setter så kursen mot Tanumplatået og her dukker omsider sola opp. Se bilder.

 

Fra Vestmarkveien setter jeg kursen mot Tanumplatået og Tanum Kirke

 

Tanum er et delområde som ligger helt vest i Bærum, på grensen til Asker. Området ligger på et platå, Tanumplatået., om lag 150 m.o.h. og har meget rikt jordbruksland. Det ligger også flere gårder her: Staver, Bjerke, Aas, Ringi gård og Tanum gård. Det er funnet flere fredede graver fra jernalderen i området.

 

 

 

 

Soloppgang på Tanumplatået

Jeg tar Sopelimekroken forbi Grini gård og deretter en skogsvei videre opp til Tanum kirke. Landskapet er herlig og det er bare å nyte. Fra kirken tar jeg Tanumveien nedover mot Tanum skole. Det er nokså bratt, men jeg er forsiktig og det går greit. Straks etter skolen svinger jeg til venstre og tar så delvis samme veien tilbake som jeg kom.

 

Utsikt mot Søndre Kolsåstopp sett fra Gamle Tanumsvei

ca 11,5 km

1:15

Flere bilder fra samme tur:

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top