Sandvika – Stein gård – Brunkollen tur-retur….

20 september 2018. Helt siden jeg løp Kolsås rundt fra Sandvika og så at det gikk blå sti til Brunkollen Turisthytte fra Stein gård, har nettopp det vært plan for neste tur. Og siden jeg heller ikke har vært særlig mye i Bærumsmarka gledet jeg meg til nye opplevelser.

Fra SBC-bygget i Sandvika fulgte jeg Brynsveien, Lindelia og Dælieveien til Fleskum. Det stiger jamt og jeg har både gått og løpt, men fra Fleskum tar jeg sti delvis rundt Dælievann til Skotta og Gamle Ringeriksvei. Denne følger jeg videre opp til p-plassen ved Stein gård.

Stein – Skriverberget – Brunkollen løype nr. 55

Her krysser jeg Gamle Ringeriksvei før jeg fra vestsiden av Stein gård setter kursen mot Brunkollen (5 km) alltid gøy med nye områder. Underlaget er variert, men bra, og det er bare å nyte turen innover i marka. Terrenget er som i Østmarka opp og ned, men slett ikke ille. Passerer et høydedrag med fin utsikt østover før det bikker nedover til Fiskelauvstjernet.

Fiskelauvstjernet; lite tjern med lite vanntilsig som gir fisken dårlig livsvilkår og som navnet antyder, er det da heller ikke fisk i tjernet.

Fra tjernet går det stier og løyper i flere retninger, men jeg fortsetter på sti mot Brunkollen. Etter ca 1 kilometer med slak stigning kommer jeg til et stikryss på Skriverberget. Wow sa jeg til meg selv hvilke herlig utsikt mot Kryddsbybakke og Lommedalen.

 

Skriverberget er en ås i Bærumsmarka som ligger ved den gamle ferdselsveien mellom Lommedalen og Fossum. Navnet kommer av en fjellknaus med mange inskripsjoner av initialer og årstall. Den eldste er <<1786 HMS>>.

Det går greit videre og straks etter Småbruket (studenthytte) dukker Brunkollen opp. Herlig tenkte jeg og ruslet litt rundt turisthytta. Synd den ikke var åpen, men hit skal jeg senere en gang – lovte jeg meg selv.

 

Jeg etterfyller vann i kran på veggen før jeg returnerer samme vei til Stein gård som jeg kom. Underveis nyter jeg turen og tenker at jeg er heldig som er akkurat her nå. Herlig!

Fra Stein gård tar jeg Gamle Ringeriksvei til Dælieveien og langs denne forbi Skotta hvor jeg svinger til høyre rundt Dælievannet. Jeg går opp bakken til Fleskum før jeg løper samme vei tilbake til SBC-bygget som jeg kom. En herlig tur i nytt område.

Ca 23,7 km

3:11

#bærumsmarka #bærum #budstikka #mosjon #løpetur #trailrunning #trening #tur #turogtrening #brunkollen

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1239

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top