Østmarka; Haugerveien – Skilledalen – Gaupesteinene…..

24 september 2018. Fra Haraløkka tar jeg ny turvei til Ulsrudvann og Øskmarksetra før jeg fortsetter i lysløypa til Mariholtet og over demningen. Det er fortsatt lite vann i Nord-Elvåga, men med lav kveldssol og høstfarger, er det like flott.

Nord-Elvåga – Østmarka

Fra demningen tar jeg blå sti opp til Elvågaveien som jeg følger ca 100 m før jeg tar blå sti ut til venstre. Her klyver jeg opp en bratt skråning og så ut i lysløypa mellom Vallerud og Mariholtet. Denne følger jeg frem til veikryss hvor jeg tar til høyre inn Haugenveien mot Knuttjern. Veien bærer fortsatt preg av kraftig regnskyll (flom) for 1-2 år siden da det er nokså mye stein og lite grus, men veien er bedre lenger innover. Litt før Knuttjern tar jeg skogsvei til høyre som jeg følger frem til enden (ca 1 km).

Stikryss i enden av skogsvei. Mariholtet – Skullerudseter /Halssjøen

Herifra går det blå sti mellom Haugerkollen og Seterkollen til Skullerudseter den ene veien mens det går blå sti mot Mariholtet den andre veien. Jeg velger blå sti mot Mariholtet vel vitende om at denne fører til lysløypa mellom Mariholtet og Vallerud, men siden jeg skulle ned Skilledalen, fortsatte jeg på umerket sti etter å ha krysset Valstadløypa. Underlaget i Skilledalen er greit, litt vått enkelte steder, men ellers ok.

Skilledalen. Over bekken og ut på Elvågaveien

Vel nede på Elvågaveien svinger jeg til høyre og straks kommer jeg til Gaupesteinene. Om Sørmarka har sin velkjente Gaupestein så har Østmarka sine ukjente Gaupesteiner i Skilledalen langs veien til Deledalen.

Gaupesteinene i Skilledalen ved veien til Deledalen

Den største av Gaupesteinene ble uheldigvis skutt i stykker da veien ble anlagt, men slik at det nå er et hull gjennom den i retningen øst-vest omtrent i midten. (Fakta; Skiforeningen)

Litt pussig å tenke på at jeg mange ganger har passert disse Gaupesteinene, men aldrig egentlig visst at det var nettopp disse som lå langs veien. Uansett er disse fine der de ligger. Fornøyd med oppdagelsen følger jeg veien tilbake til lysløypa og Mariholtet. Deretter tar jeg delvis samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Foruten at jeg løper opp Korketrekkeren avslutter jeg den siste biten hjem med stigningsløp.

Ca 16,9 km

1:54

#østmarka #oslomarka #trening #løpetur #running #trailrunning #mosjon

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1239

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top