25 november 2013 – Østmarka


Møtte Einar og Kjetil på Haraløkka for felles tur. Vi fulgte grusvei forbi Ulsrud til Østmarkveien, og så langs denne ned til Hellerudveien.

Østmarkveien (gml. foto)

Ved Trasop/Oppsal tok vi lysløype videre da vi nå skulle rundt Nøklevann. Like etter å ha passert Kjerringhulen, møtte vi Pål Bye som fortsatt holder “koken” med å løpe i Østmarka.

“Litt om Pål Bye:

han var målvakt for Oppsal IF, 150 landskaper i perioden 1965-1980, deltok i OL-72. Med Oppsal IF ble det 6 seriemesterskap, 2 sluttspillmesterskap, 1 NM samt semifinale i europacupen 2 ganger.”

  

jeg husker særlig en episode da Arne og jeg som den gang spilte bedriftshåndball for LI-FO (Likningskontoret-Folkeregisteret) ble forespurt av Rådhuset (kemneren), om vi kunne være med dem da de manglet spillere til en kamp. Arne og jeg takket ja, og for oss var det en ære å få spille på et lag med selveste Pål Bye i mål.Vi hadde jo vokst opp med Oppsal IF`s storhetstid på 70-tallet. Hvordan kampen endte husker jeg ikke, men det som var morsomt og noe flaut, var at dommeren stanset kampen for å sende meg ut i garderoben slik at jeg kunne få renset skoene for klister jeg hadde på innsiden av sålen, for klister var ikke tillatt i Voldsløkkahallen.”


Vi tok til høyre i neste kryss, passerte Rundtjern,tok til venstre ved Nøklevann og så videre til Trekanten. Her tar vi til venstre og så høyre. I Lille Fjellstad hilser vi på damegruppa til Rustad IL der de trener med staver i bakken, og på vei ned mot Holet treffer vi herregruppa som også er igang med staver. Hilser på flere av karene i det vi passerer motsatt vei.


veikryss ved Holet

Vi tar så til høyre forbi Løkka og hestehagen til Rustadsaga. Einar og jeg løper opp Rustadsagabakken. Sammen fortsetter vi over Skredderløkka og tilbake til Haraløkka.

 

Ca 12,3 km

1 t 25 min

 

 

Ca 1100,0 km


Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top