7 mars 2013 Skitur i Nordmarka

7 mars

 

Det var meldt om bra vær og gode forhold i Nordmarka, så jeg hadde tatt med ski på jobb for trim i arb.tiden. Jeg reiste fra jobb kl 12.00 og var på Sognsvann ca 20 min senere. Skiene var preppet kvelden før med blå rex og vm-universal. Jeg la på to lag med VR50 og var så klar for tur. Jeg tok løypa fra Sognsvann på øst siden til Åklungen (Ullevålseter) og videre til løypekryss ved Aurtjern.

 

 


Østre Aurtjern

 

Planen var å gå løypa om Bjørnsjøhelvete til løypekryss ved Bjørnsjøen, men jeg klarte å ta feil og etter ca 700-800m dukket Lørenseter opp.

 


Lørenseter

 

Etter å ha tatt et foto av dette flotte stedet, returnerte jeg tilbake til løypekryss og fant rett løype videre til Bjørnsjøhelvete. Det var flotte spor og med godt feste og god glid, gikk det greit videre. Det var lite bøss i løypene og det som var, satt godt nede i snøen og var intet problem.

 


Bjørnsjøhelvete

 

Dette er en kupert. men morsom løype med flott utsikt mot Bjørnholt og Bjørnsjøen. 

 


Bjørnholt ? Nordmarka skole

 

I løypekryss ved Bjørnsjøen tar jeg til venstre og følger denne videre forbi Åbortjern, Sulutjern, Appelsinhaugen, Kobberhaugen og frem til løypekryss ved Langmyr (Nordmarkskpl). Det var fortsatt gode forhold og det var mye folk rundt om i løypene tross en tidlig ettermiddag, men flott at så mange bruker marka.

 

Fra Langmyr valgte jeg en løype mot Skjennungen jeg tidligere ikke hadde gått. Løypa som er ca 1,6 km går via Lortkulp. En flott terrengløype med gode spor og bra forhold. Fra Skjennungen tar jeg løype til venstre mot Ullevålseter.

 


Skjennungen

 

Det gikk fort ned til Ullevålseter og løypa videre begynte å bli noe bløt og med kun isklister igjen, gled det godt og straks var jeg tilbake ved p-plassen på Sognsvann. En flott tur i flott vær. Trivelig med mye folk i løypene og særlig var det skoleungdom som sikkert hadde aktivitetsdag.

 

Ca 31,5 km

2 t 52 min

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top