Sandvika – Lysaker – Bestumkilen tur retur…

5 juli 2018. Fra SBC-bygget i Sandvika var planen å løpe 10 km den ene veien for så å returnere samme vei. To løp av 10 km som jeg tenkte å registrere i “Sommerkarusellen”. I utgangspunktet skulle jeg under timen på hvert løp, men det skulle bli lettere sagt en gjort.

Fra Sandvika fulgte jeg langs Sandviksveien til Høvik og deretter langs Markalleen og Professor Koths vei til Lysakerlokket. Herfra fortsatte jeg i “Tour De Finance” som er sykkelveien vestfra til Oslo sentrum. Jeg følger denne videre over Lysakerelva mens jeg lurer på hvor langt forbi Maxbo jeg måtte før jeg nådde 10 km. Ved Maritimparken durer det i klokka og 10 km er passert. Jeg har jo løpt denne strekningen flere ganger, men aldri har det vært så varmt som nå. Puh!

10 km ble passert ved Maritimparken/Sjølyststranda i Bestumkilen

TourDeFinace oppsto som et kallenavn på tempo-sykling inn til Oslo sentrum om morgenen på arbeidsdager, og har festet seg som et navn på sykkelstrekningen, særlig vestfra inn mot sentrum. Touren regnes særlig å starte på Lysakerlokket i Bærum der ulike veier inn mot hovedstaten fra strøkene lenger vest konvergerer. Herfra finnes en forholdsvis rett og uavbrutt sykkelvei mot Oslo sentrum.

Jeg tar en lengre pause med drikke osv., før jeg starter på returen. Den første biten forbi Maxbo går greit, men så går liksom lufta ut og jeg både går og løper omhverandre eller “Gågging” som Morten kaller det.

Ved Lysakerlokket med Lysakerelva i bakgrunn

Jeg innser straks at det ikke blir under timen og finner derfor en annen rute tilbake for variasjonens skyld. Etter ca 4 km samme vei som jeg kom tar jeg av fra Professor Koths vei og fortsetter så langs Gamle Drammensvei forbi Lysaker skole til Stabekk. Her krysser jeg jernbanen før jeg fortsetter langs Jernbaneveien og en turvei langs et jorde. Det var fortsatt varmt, men en svalende vind i mot, var behagelig.

Med jernbanen på den ene siden og sti/turvei på den andre siden passerer jeg et jorde mellom Stabekk og Høvik

Tempo er det så som så med, men det går rimelig greit og før jeg kommer til Høvik, tar jeg inn Peter Loranges vei og deretter Gamle Drammensvei. Underveis har jeg fått etterfylt drikkeflaske hos en barnehage – Takk for hjelpen! Fra Høvik skole svinger jeg til høyre inn Kirkeveien hvor jeg går i bakkene og løper der det er mulig. Det er nokså varmt, men bedre da jeg fra Kirkeveien tar turvei langs Øverlandselva hvor det er en del skyggepartier.

Engervannet sett mot nord (gml: foto)

Ved Engevannet velger jeg turvei langs jernbanen og jammen durer klokka for 10 km da jeg kommer til enden av denne. Herlig tenkte jeg, nå blir den siste biten frem til SBC-Bygget for nedjogg og regne. Og selv om det ble svært varmt underveis så var det allikevel en flott tur. To løp til “Sommerkarusellen” på samme dag – fullført.

ca 21 km

2:12

#sportsmandensløpskarusell #sommerkarusell #løpetur #trening #mosjon #turogtrening

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top