Østmarka; Lutvann rundt medsols….

2 juli 2018. Lutvann rundt med joggesko fra Haraløkka.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Sørli før jeg fortsatte på en umerket sti i deler av løypa til “Ulsrudvannet rundt (UVR)” motsatt vei et stykke og natursti til Korketrekkeren. Her svinger jeg til høyre og passerer først over brua og deretter under den samme brua som Thomas Heftye fikk laget i sin tid som en attraksjon på vei til Sarabråten.

Fra veikryss i nordenden av Nøklevann setter jeg kursen inn Lutdalen til Lutvann. Planen var å ta en tur rundt vannet medsols og som tenkt så gjort. Jeg krysser bekken fra Lutvann og straks etter klyver jeg opp skråningen. Puh!

Deretter følger jeg blå sti over Fagerholtåsen til Fagerholt og Lut i den andre enden av vannet. Underveis nyter jeg utsikten som stedvis er bra.

Det er noen år mellom dette bilde og det fra 1928, men vannet er det samme selv om Ammerud nå synes i bakgrunnen.

 

Lutvann – 1928 (oslobilder.no)

Lutvann som er det nordligste vannet av østmarkas mange vann ligger 205 moh. Vannet er det dypeste i Østmarka som er målt med ekkolodd til 55 m senest i 2017. I vannet finnes ørret, abbor og norsk røye samt at det også er satt ut kanadarøye og bekkerøye. Vannet har to øyer, Nordholmen og Sydholmen.

Ved Lut som ligger helt nord i vannet er det mange som bader og det så fristende ut, men jeg fortsetter videre oppover og drøyt 80 høydemetere senere, er jeg på Lutåsen. Også her er det enkelte utsiktspunkter som jeg passerer før det bikker bratt nedover til jeg er tilbake der jeg startet i sørenden av vannet. Selve runden som er nokså krevende er ca 5 km.

Blå sti over bekken fra Lutvann

Fra Lutdalen tar jeg grusvei til Korketrekkeren og Østmarksetra før jeg fra Ulsrudvannet tar turvei til Haraløkka hvor jeg avslutter med stigningsløp. En fin tur i krevende terreng.

Ca 11,7 km

1:34

#østmarka #oslomarka #natur #friluftsliv #trailløping #mosjon #lutvann

Blå sti på vestsiden av Lutvann

Uhu denne så skummel ut, men var jo snill da

Kuppelen på branntårnet stikker opp av skogen

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top