Østmarka; Stiløping mellom Nøklevann og Elvåga…

7 juli 2016. Siden Einar var på hytta og jeg hadde en en ugrei hæl, hadde jeg denne gangen planlagt en løpetur på mykere underlag. Og for å skåne hælen mest mulig, hadde jeg tenkt ut en tur for stiløping i området mellom Nøklevann og Elvåga.

Fra Haraløkka følger jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka hvor jeg etter info-tavla, tar blå sti til høyre. Denne følger jeg frem til lysløypa (Rustadsaga-Fjellstad) ved Fjellstadmyra, før jeg fortsetter i en “gammel” rød løype forbi Fjellstaputten og frem til grusvei ved Kattisa. Tross rød løype, er underlaget bra og det går greit med foten.


Gammel rød løype forbi Fjellstaputten til Kattisa

Jeg passerer Kattisa og Ødegården før jeg tar blå sti videre til Ødegårdsmosen. Her følger jeg skogsvei ca 100 m før jeg igjen tar blå sti til høyre.


Flott trekrone på denne furua ved Øgårdmosen

Forholdene er gode og det går greit videre. I neste stikryss tar jeg til venstre og straks etter er jeg i sti-og løypekryss ved Langvannsbekken. Det går greit med hælen og særlig når det går oppover. Jeg løper derfor opp langbakken som et drag og innen jeg er helt oppe, tar jeg blå sti til høyre mot Gullsmeden.


Blå sti (trillesti) mot Gullsmeden

Dette er en gammel blå sti som sykelistene har oppgradert til “trillesti”. De skal ha cred for det som er gjort for denne er også veldig fin å løpe.

Fra Høyås tar jeg blå sti (en av mine favoritter) over Slettfjell og tilbake til Ødegården. En herlig tur på ca 3 km – og har du ikke prøvd denne før, så anbefales det.


Blå sti – Slettfjell

Fra Ødegården (på baksiden av denne), tar jeg gammel rød løype til Bremsrud. Og her i fra, følger jeg lysløype/grusvei tilbake til Haraløkka via Rustadsaga.

Ca 14 km

1:43


Stiløping i Østmarka

#østmarka #oslomarka #stiløping #trening #turogrening #mosjon

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

4 thoughts on “Østmarka; Stiløping mellom Nøklevann og Elvåga…

  1. Hei Andreas! Ja turen er flott og mulighetene er mange i samme område. Finfallåsen og Bestemoråsen har ogsp fine stier for løping 🙂
    Jeg bruker Strava for sporlogging, men på denne turen glemte jeg å starte den da jeg begynte på Haraløkka. Turen er logget fra Høyås – Slettfjell – Haraløkka.

  2. Åh så himlande fin sti for å løpe på. Og fint vær. Vi var på topptur i går i øs pøs regn og tåke. OG den beste medisinen mot dårlig vær er å Gå ut og nyt regnet mot ansiktet og bli våt i håret. Synes jeg. :))
    I dag har jeg vist mine to vanligste hvite turkamerater på bloggen 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top