Østmarka; Lutvann rundt fra Haraløkka….

4 juli 2016. Møtte Einar på Haraløkka for felles tur. Og siden han nylig hadde vært “fjellgeit” på Korsika, var det derfor helt naturlig for ham å foreslå – Lutvann rundt med befaring. For egen del passet jo dette nokså bra da jeg har en hæl jeg ikke skal belaste mer enn nødvendig.

Terrenget rundt vannet er jo ikke akkurat lettløpt… og med det i bakhodet, satte vi avsted langs grusvei til Ulsrudvann og Nøklevann. Så langt gikk det greit og jeg forsøkte å løpe på forfot. Jeg tenkte meg en tegnestift i skoen og da var det lettere å ikke lande på hælen.

Fra Nøklevann fulgte vi sti/løype innover Lutdalen ett stykke før vi tar blå sti videre på østsiden av vannet. Det stiger jamt og enkelte steder er det bratt, men det passer min hæl bra og det går derfor greit. I det stien bikker nedover mot Lut i nordenden av vannet, tar vi en umerket sti til venstre som går rett nedover til vannet. Og vel nede og glad for at vi ikke må opp igjen, tar jeg noen bilder før vi fortsetter på sti langs vannet til Lut og Fagerholt.

Lutvann sett fra øst mot vest.

Lutvann; ligger 205 m.o.h i Østmarka i Oslo kommune. Vannet er det dypeste i Østmarka med mer enn 50 m på det dypeste. I vannet finnes både ørret, abbor, norsk røye i tillegg til at det er satt ut kanadarøye og bekkerøye. Lutvann som også kalles østmarkas <dronning> har badeplass på nordsiden av vannet.

På motsatt side av vannet følger vi blå sti mot sørvest. Og underveis, passerer vi flere fine utsiktspunkter. Her er flott utsikt over vannet mot nordøst med Romsås i det fjerne mens man mot øst, kan skimte toppen av Branntårnet på Haukåsen – herlig!

Lutvann – 1928 sett mot nord. (oslobilder.no)

Lutvann. Nesten identisk som ovenfor, men her er bebyggelsen på Romsås synlig.

Stien vi følger er godt merket, men det er mange umerkede stier på “kryss og tvers” og det er fort gjort å ta feil. Vi kommer oss imidlertid greit ned skrenten i enden og etter å ha krysset bekken fra Lutvann, er vi straks tilbake der vi startet da vi tok blå sti til høyre. Vi følger sti/løype ned Lutdalen til Nøklevann før vi tar samme vei tilbake til Haraløkka som vi kom. Og siden vi var på en slags befaring, fant vi at merkene var ok, men at en rotvelt over sti på østsiden, må fjernes.

God sommer! sa vi i kor før vi dro hvert til vårt. En flott tur rundt Lutvann der “hælen” også klarte seg rimelig bra.

Ca 11,7 km

1:36

#østmarka #oslomarka #mosjon #trening #turogtrening #lutvann #friluftsliv #runforfun

Flere bilder følger;

Lutvann sett fra øst mot nord

sti langs vannet til badeplassen ved Lut

Lutvann. Selve “dronninga” i Østmarka

Blå sti mot sørvest langs vannet

Lutvann – Østmarka

on top of the world…

mot øst skimtes toppen av Branntårnet på Haukåsen

One thought on “Østmarka; Lutvann rundt fra Haraløkka….