Østmarka; Trolldalen – Smalvann – Dølerud…

9 juli 2018. i og med at det er lenge siden jeg har vært på Dølerud var det nettopp dit jeg skulle denne gangen, men først en tur i rød løype opp gjennom Trolldalen.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka før jeg tok blå sti til Fjellstadmyra. Underlaget var til tross for litt regn bra og fra myra tok jeg rød løype forbi Fjellstadputten til sykkelsti (Pioneren) som jeg følger frem til lysløypa. Her svinger jeg til venstre og straks etter er jeg ved Kattismyra hvorfra jeg tar rød løype inn Trolldalen.

Trolldalen er en trang dal fra Kattismyr og Aurtjern (Ørkyteputten) som går sørover mot Rundvann og Østmarkkapellet.

Det er fint i Trolldalen og jeg nyter omgivelsene. Det er nokså tørt og det går greit. I løypekryss før Rundvann svinger jeg til venstre et stykke før jeg fra Smalvannsmosen tar sti til høyre og straks er jeg ved Smalvann.

Smalvann – Østmarka

Jeg følger sti langs vannet på østsiden til Flyktningeruta i den andre enden. Skulle jeg ta veien videre fra Østmark.kpl. eller følge Flyktningeruta videre, men det ble noe midt i mellom da jeg fulgte umerket sti (sykkelsti) rett sørover. En herlig sti med fint underlag og så lenge det går nedover, er alt ok. Jeg lurte på hvor jeg kom ned, men så dukket det opp en kjent grusvei som jeg fulgte ned til veikryss. Her tar jeg til høyre et stykke før jeg tar blå sti til Dølerud.

Dølerud, tidligere husmannsplass under gården Store Li ved Klemmetsrud. Farmoren til den kjente naturfotografen Sverre M.Fjelstad, Karen, ble født her i 1854, men flyttet senere til Katisa.

Fra Dølerud tar jeg samme sti tilbake til grusvei hvor jeg nå svinger til venstre. Her passerer jeg Sølvdobla og Langbråten før jeg fra Grønmo følger lysløypa videre til Vannverket og Skullerud Idrettsplass. Derifra tar jeg grusvei til Skraperudtjern og Skullerud skole før jeg går opp Skolebakken til Nøklevann skole og avslutter med stigningsløp den siste biten hjem langs Bølerlia.

Ca 14,1 km

1:40

#østmarka #oslomarka #stiløping #trailrunning #runforfun #mosjon #trening #turogtrening  

Dølerud – Østmarka

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1239

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top