Østmarka; Fri-Elvåga – Bestemoråsen – Gullsmeden….

6 mai 2016. Fra Haraløkka følger jeg ny sti/grusvei til Ulsrudvann før jeg fortsetter forbi Sarabråten og Sleppa til Mariholtet. Og siden planen var å løpe rundt Fri-Elvåga fortsatte jeg på Mariholtveien til enden av vannet. Her krysser jeg Ellingsrudelva før jeg fra Bjørndalsmyra, tar Løype 288.

 

Denne løypa som er rødmerket starter på Ekerud og fortsetter til Igletjern via Bjørndalen. Fra Bjørndalsmyra går løypa rett sørover i lett stigende terreng og når forholdene er så gode som nå, er det bare å nyte turen videre.

 


Fra Bjørndalsmyra til Igletjern
 

Ved Igletjern som er ett av flere i Østmarka og som ligger øst for Fri-Elva og like nordvest for Knuttjern, tar jeg til høyre og følger grusvei/sti til demningen som deler Nord-Elvåga i to.

 


Demningen som deler Nord-Elvåga i to. På nedsiden – Fri-Elvåga og på oversiden – Nord-Elvåga

 

Jeg krysser over demningen og tar deretter blåsti over Bestemoråsen og videre sørover langs Nord-Elvåga til Finfallåsen og Gullsmeden.

 


Gullsmeden (oslobilder.no) – Mer om Gullsmeden HER;

 

Gullsmeden; et gammelt serveringssted med tradisjoner tilbake til slutten av 1800-tallet. Driften opphørt 1.april 1951 pga. drikkevannsrestriksjonene da Elvåga ble tatt inn i drikkevannsforsyningen. Samuel Gullsmeden, ca 1850, var en av plassens tidligste brukere, men navnet kommer fra gullsmed (Bjerring) som eide plassen. Det som var igjen av våningshuset ble solgt på auksjon (for nedrivning) for 910 kroner.

(Fakta: Skiforeningen)

 

 

Fra Høyås følger jeg grusvei forbi Ødegården til Rustadsaga. Her hilser jeg på juniorene til Rustad IL før jeg går opp Rustadsagabakken. Løper deretter over Skredderløkka før jeg avslutter med stigningsløp den siste biten hjem. Og innen jeg var helt hjemme, møtte jeg Dennis som jeg skravlet litt med.

 

Ca 17,7 km

 

1:54

 

#østmarka #oslomarka #løpetur #mosjon #turogtrening

 

Flere bilder følger:

 


løype/sti sørover fra Bjørndalsmyra

 


Nord-Elvåga – Østmarka

 


Blåsti Bestemoråsen-Finfallåsen-Gullsmeden

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top