Rykkinn rundt fra Sandvika…

22 sept. 2016. Trim i arb.tiden. Fra Sandvika følger jeg veien langs Sandvikselva forbi Vøyenenga og frem til Nybrua. Været er grått og det har regnet, men det er ikke kalt. Tvert i mot. Med høy luftfuktighet blir jeg drivende våt, men det er ok.

Jeg krysser Isielva og fortsetter så på gangvei langs Økriveien til rundkjøring hvor jeg svinger til venstre inn Rykkinnveien. Det stiger jamt og det gjelder å holde bena i gang. Etter ca 3 km med stigning fra Nybrua, kommer jeg til toppen ved Gommerudbanen. Her bikker det utfor og jeg følger Paal Bergs vei nedover til Bryn kirke.

Rykkinn med Eineåsen til høyre og Skuibakken i bakgrunnen. (foto: Av PaulVIF-Eget verk)

“Oppunder Eineåsen lå i gammel tid en husmannsplass med navnet Rychind som derv vertshus. De gamle oldtidsveiene gikk forbi stedet. I 1966 vedtok kommunestyret i Bærum å bygge et flere tusen leiligheter i Bryn-Rykkinnområdet, som for en stor del av landbrukseiendommer – gårder, jorder og frukthager. Flere av grunneierne ønsket ikke utbyggingen, noe som forsinket prosessen. Men i 1970 ble de første bygningene reist på den sørøstlige delen av feltet. Det siste området som ble bebygget i den første runden, var pyramideblokkene på Belset-feltet. Rykk inn ble et begrep da området ble omvandlet fra kulturlandskap til boligområde med lave boligblokker på 70-tallet.”

Rykkinnveien 10 – 1967 (Oslobilder.no)

Ved Bryn kirke svinger jeg til venstre og fortsetter så langs Økriveien-Brynsveien forbi Kolsås og Gjettum brannstasjon før jeg tar til høyre inn Evjebakken. Her går de bratt nedover og det kjennes i knærne, men vel nede forsetter langs Brynsveien et stykke. Og innen jeg er tilbake i Sandvika og Skattens hus, har jeg avsluttet turen med en runde i “Bi-parken”.


Rykkinnveien – Økriveien

Ca 15,5 km

1:27

#budstikka #sandvika #løpetur #trening #mosjon #turogtrening #runforfun

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top