Litt rundt omkring – Lambertseterskogen – Manglerudskogen…

10 desember 2018. Med #denkaldefinetida, snø i marka og skispor fra Haraløkka, valgte jeg allikevel en tur langs landeveien med joggesko. Vel skulle det ikke bare bli landevei siden jeg også skulle ta lysløypa i Lambertseterskogen og deler av Manglerudskogen.

Fra Haraløkka følger jeg Bølerlia til Nøklevann skole hvor jeg svinger ned skolebakken til Rustadsaga og Generalen. Denne følger jeg et stykke før jeg fra tar gang- og turvei over E6. Straks etter brua kommer jeg innpå lysløypa der den kommer ned fra “Grisern”. Jeg svinger til venstre og følger deretter lysløypa gjennom Lambertseterskogen rundt Avstikkeren og høyblokka på Bergkrystallen før jeg kommer til Mellombølgen ved Pynten Barnehage. Løypa som er både morsom og kupert – kan anbefales.

Lysløypa i Lambertseterskogen (2,5 km)

 

Jeg følger Mellombølgen, Glimmerveien og Langbølgen til Lambertseter hvorfra jeg fortsetter på sti gjennom skog til Østerliveien. Her passerer jeg Lambertseter sykehjem og over Raschs vei før jeg i neste veikryss tar til høyre inn Gisles vei. Her har jeg ikke vært før, men fint er det nedover mot Østerli Terrasse som er pyntet til jul.

Østerli Terrasse

 

Herfra tar jeg gangvei over E6 og deretter langs Smedbergbekken helt frem til Østensjøvannet. Så langt at vel, litt glatt enkelte steder, men ellers ok. Jeg svinger til venstre langs vannet inn Manglerudskogen hvor jeg går opp bakken til Manglerudhallen. Utsikten over vannet mot Oppsal er flott og jeg bare måtte ta et bilde.

Oppsal sett fra motsatt side av Østensjøvannet

 

Fra Manglerudhallen løper jeg ned «blodbakken» og bort til rundkjøring før jeg følger Østensjøveien videre. Underveis lurte jeg på hvor jeg skulle ta svinge opp, men bråbestemte meg for å ta gangvei opp til Skøyenåsen skole og Oppsal senter. Bakken er bratt og jeg går for det meste, men løper den siste biten opp før jeg tar sti på baksiden av sykehjemmet og bort til Oppsalveien og Østmarkveien. Det går greit og mens jeg løper, kjenner jeg at det blir mildere og at snø blir til slaps. Ved rundkjøring tar jeg til høyre inn Generalen og her hilser jeg på Jon som kom motsatt vei før jeg tok Olav Nygårds vei opp til Haraløkka. En fin rundtur litt rundt omkring.

Ca 13,1

1:29

#løpetur #running #runforfun #trening #mosjon #nightrun #turogtrening

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top