SkiLøpet – Et løp for løpere av løpere …

Det er løpegruppa Skiløperne som står bak arrangementet som ble arrangert første gang i 2012. Skiløperne ble startet mars 2010 som en uformell og uforpliktende løpegruppe. Siden den spede begynnelsen har gruppa vokst jevnt og trutt og har i dag nesten 700 løpere og joggere med ulike ambisjoner, men felles løpeglede. Det er nettopp denne løpegleden som har ført til at Skiløperne begynte å arrangere den årlige løpefesten i Ski – et løp for løpere av løpere.

I 2023 feirer SkiLøpet 10 år

 

Siden jeg ikke har deltatt på SkiLøpet tidligere (prioritert Nordmarkstraveren som går samme dag), passet der jo bra å debutere nettopp nå som SkiLøpet feirer 10 år.

Herlig tenkte jeg da jeg satte meg i bilen og reiste fra hytta ved Lyseren. Ikke lenge etter parkerte jeg ved Ski ishall hvorfra jeg løp den siste biten av løypa (1 km) til torget i Ski. Og her var det mye folk og god stemning – bare å nyte.

 

 

 

Jeg rusler over eller rettere sagt under jernbanen til startområdet på vestsiden av Ski stasjon. Her treffer jeg kollega og klubbkompis, Ove og Alf Helge som er en venn av ham. Sammen løper vi den første delen av løypa som oppvarming. Starten virker å være nokså brutal, men vel oppe flater det ut. Vi skravler litt om forventninger og er nok litt spente, men alle er vi fornøyd med å fullføre på en best mulig måte.

 

 

Tiden går fort og straks er det klart for start, men jeg rekker å hilse på mange kjente som Lill, Roger, Steinar og Elin Sophie for å nevne noen. God tur og lykke til sa jeg til Ove og Alf Helge før jeg tok oppstilling bak i feltet for en rolig start.

 

SkiLøpet (10 km) rett før start.

 

Jeg ventet i likhet med alle rundt meg på at starten skulle gå, men ikke hørte vi startskudd eller noe annet før det ble bevegelse i feltet. Løpet var plutselig i gang og det var bare å starte klokka. Ikke det at jeg følger med på denne underveis, men alltid greit. Starten gikk rolig frem til og opp første bakken hvoretter det flater ut.

 

 

Deretter finner jeg en bra flyt og det er bare å nyte. Kanskje litt i varmeste laget, men det er ok. Løypa følger Nordbyveien videre mot Solberg og Da Vinci-broen – et prosjekt av maleren og kunstneren Vebjørn Sand som en del i hans Da Vinci prosjekt etter å ha sett tegningene av broen første gang i 1985. Broen som er en gangbro over E18 i Nygårdskrysset i Ås kommune er 108 m lang.

 

 

Vi derimot skulle ikke over broen, men videre rundt Solberg før løypa fortsatte inn i skogen. Her følger en flott parti (ca 1,5 km) på sti og skogsvei. Underlaget er bra og det er bare nyte. Underveis mens vi løper registrerer jeg kjente partier fra Follotrimmen der vi kommer motsatt vei fra Markveien og over Søndre Tverrvei.

På første drikkestasjon (5,5 km) tar jeg et beger med vann før jeg fortsetter videre. Som regel går det greit å løpe 10 km uten drikke, men kjente at det var nødvendig i dag. Herlig.

Fra Markveien og videre får jeg følge av Hans Jørgen som for anledningen er uten startnummer da han bistår arrangøren som frivillig. Også hans kone, Merete (uten startnummer) skulle jeg hilse på underveis ved flere anledninger. Uansett hyggelig med tilrop fra kjente og ukjente.

Etter andre drikkestasjon i Gamle Åsvei fortsetter løypa langs Åsveien mot Ski sentrum før den tar inn Haglundveien. Så langt alt vel, men det røyner på og jeg går og løper (gågger) litt om hverandre. Følger gangveien forbi Ski ishall og Ski stadion før løypa fortsetter i Idrettsveien. Etter siste kneika med ca 500-600 m igjen var det bare å løpe nedover så fort man kunne og i mål på torget.

 

 

 

Siste innspurt før mål. Foto: Idrettsbilder.no

 

 

Godt fornøyd med gjennomført løp og med en flott medalje om halsen takker jeg for meg før jeg løper rolig tilbake til p-plassen ved ishallen. Et flott løp som jeg helt sikkert kommer tilbake til senere. Dette var gøy tenkte jeg mens jeg kjørte tilbake til Lyseren.

10 km

56:56

Se løp på Strava HER:

Flere bilder følger;

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top