Løpeturer på bar asfalt, Rognerud – Ekebergsletta – Solveien …

Ettersom Kong vinter lar Østmarka være i fred for denne gang og at jeg har gått min siste skitur her skulle jeg bl.a. møte Einar på Haraløkka for felles tur før jeg noen dager senere tok en ny tur for meg selv.

20 mars 2023. Fra Haraløkka tar Einar og jeg Utmarkveien til Bøler før vi følger generalen, Skullerudveien og Enebakkveien videre til veikryss ved Joker Abildsø. Underveis mens vi løper har vi mye å skravle om, men fint med bar asfalt.

 

 

Vi tar Plogveien videre og gågger opp langs denne forbi Manglerud skole før vi tar inn Wetlesens vei. Denne følger vi rundt Rognerud som opprinnelig var en husmannsplass under Manglerud gård, men som nå er et eneboligområde mellom østensjøvannet og Høyenhall ved Bryn Senter i Oslo. Vi dropper Granhekkveien som er både våt og glatt og tar derfor Østensjøveien videre til vi svinger inn Ulsrudbakken.

 

 

Vi går et stykke opp i bakken før vi tar til høyre i neste veikryss. Her har jeg aldri vært sa Einar mens vi fulgte Protonveien og Kringkollen til Guristiveien før vi løp over brua og tilbake til Haraløkka langs Utmarkveien. En fin runde som kan anbefales.

Ca 12,4 km

Se tur på Strava HER;

24 mars 2023. Ny tur på bar asfalt langs landeveien med litt historie underveis. Som sist mandag (se over) tok jeg delvis samme vei fra Haraløkka til veikryss ved Joker Abildsø, men derfra fulgte jeg Enebakkveien videre til Ryen-krysset. Været var litt guffent og det var bare et tidsspørsmål om når det skulle regne, men sånn er det bare – og så lenge man ikke fryser osv., er alt ok.

 

 

Jeg tar Vårveien til Ekeberg skole og Stamhusveien videre frem til Ekebergveien. Her svinger jeg til venstre og straks etter er jeg på vei over Ekebergsletta. Omtrent som at skiltet plutselig dukket opp (se bilde) tenker jeg at det var nettopp her på Ekebergsletta at luftskipet Norge lå fortøyd til en mast.

 

Norge» var et mellomstort, halvstivt luftskip bygget i Italia av ingeniøren og offiseren Umberto Nobile. Roald Amundsen og Umberto Nobile benyttet luftskipet til å fly over Nordpolen i 1926. Det var også første gang at noe luftfartøy gjennomførte en flyvning mellom Europa og Amerika over Arktis

Jeg fortsetter over sletta og frem til veikryss da jeg bråbestemte meg for å ta Marielundveien til Holtet og deretter Parellusveien til Solveien. En vei jeg har løpt flere ganger, men alltid like fint her med flott utsikt underveis.

 

Utsikt mot Ulvøya og Bunnefjorden fra Solveien.

 

 

Solveien er en vei i Oslo på Nordstrandhøgda i bydel Nordstrand. Veien går fra Kongsveien til Ljabruveien og er 3,9 km lang. Solveien regnes som en av Oslos dyreste adresser, og slik har det vært siden tidlig på 1900-tallet. Husnumrene løper fra 1 til 145 og fra 2 til 148.

 

 

 

Jeg forlater Solveien og tar så Nordstrandveien over Sæter-krysset og fram til Skulleruddumpa. Herfra tar jeg Skullerudbakken og Johan Scharffenbergs vei til Skullerudveien før jeg tar samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom.

Jeg var nesten hjemme da det begynte å regne, men det var helt greit og til tross for at det ble litt lengre enn tekt så var det allikevel en fin tur. Kan anbefales.

Ca 18 km

Se tur på Strava HER;

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top