Østmarka; Siste skitur for denne gang …??

15 mars 2023. Når forholdene i Østmarka er så bra som nå  – må man gripe muligheten. Og det var nettopp det jeg skulle gjøre, men lite visste jeg om at det muligens skulle bli den siste i Østmarka denne vinteren. For noen dager senere er nemlig skiføret i ferd med å renne bort. Men uansett så hadde jeg en flott tur i villmarksløyper med de beste skisporene.

 

Fine forhold på Nøklevann i Østmarka

Fra Haraløkka tar jeg Blindeløypa til Bråten og deretter ut på Nøklevann. Forholdene på vannet og andre steder var bra og her var det bare å nyte … se bilder

 

Anleggsveien mellom Høyås, Langvannsbekken, Pettersbråtan og El Paso

 

 

Solnedgang på Ødegårdsmåsan som er en myr sørøst for Ødegården. Etter at myra ble drenert i 1930, slik at torv kunne tas ut for produksjon av torvstrø, ble myra i 2019 ført tilbake til opprinnelig stand. Restaureringen av denne myra og andre myrområder er gjort for å få våtmarksområdene tilbake til sin opprinnelige funksjon slik at på denne måten kan fungere som karbonlager, noe som er viktig for klimaet og for biologisk mangfold.

 

 

Torsmåsan er en myr langs skiløype/sti mellom Sør-Elvåga og Sandbakken. Ved myra hadde Milorg klargjort en slipplass under annen verdenskrig. Slipplassen var klar i april 1945, men mottok ingen slipp. I sørenden av myra ligger en hytte som 1. Bekkelaget speidergruppe har disponert siden tidlig på 1950 – tallet.

 

Villmarksløype i Torshølet mellom Torsmåsan og Sør-Elvåga

 

 

Straks etter Torsmåsan tar jeg løype Ø42 rett nordover gjennom Torshølet og frem til Torsholvika i Sør-Elvåga før jeg fortsetter nordover til Skyttenbrua eller El Paso som den også kalles. Herfra tar jeg løype på anleggsveien tilbake til Petersbråtan og hjem til Haraløkka samme vei som jeg kom.

 

Skulle dette bli siste skitur i Østmarka for denne gang .. ??

 

Ca 17,2 km

Se tur på Strava HER;

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1245

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top