Skitur på Hedemarksvidda fra Sjusjøen til Gåsbu …

Lørdag 11. mars var det 445 påmeldte deltakere som tok på seg skiene på Sjusjøen og gikk helt “hjematt” til Gåsbu eller Budor. Det skulle bli en helt fantastisk dag i herlig vær og flotte omgivelser. Løypene som ble kjørt opp av flere løypeselskaper natt til lørdag kunne neppe ha vært bedre. Det var tørrsnøføre og god glid hele veien. Bedre kunne det ikke bli – bare å nyte.

For tredje gang dro Einar og jeg til Gåsbu for å være med på fellestur med Hamar og Hedemarken Turistforening (HHT). Med oss var Ove som ikke bare var debutant for denne turen fra Sjusjøen til Gåsbu, men som heller aldri hadde gått tilsvarende distanse (55 km) på ski. Men Ove er ingen nybegynner på ski og da vi ankom Sjusjøen litt over kl 09.00 gledet vi oss alle til langtur på deler av Hedemarksvidda.

Einar, Ove og jeg er klar for langtur, Sjusjøen – Budor  (55 km).

Fra Sjusjøtunet følger vi Birkebeinerløypa en snau kilometer før vi tar til høyre i første løypekryss, mot sydvest og nedover til Fjellelva. Deretter går løypa oppover mellom Mostefjell og Sollifjell til løypas høyeste parti 940 moh. med utsikt til Brummundkampen og Gitvola. Vel over toppen flater terrenget ut og vi staker oss over til Ljøsheim (11,9 km). Se bilder …

Fra Ljøsheim går løypa videre fra løypekryss 200 m S fjellkroa, ved p-plassen, mot syd over myrene et stykke før vi fra neste løypekryss ( 1 km) tar halvt til venstre mot Hamarseterhøgda. Herfra venter ca 5 km flatt terreng på store, åpne myrdrag.

På samme sted som sist og gangen før der tar vi en mat og drikkepause etter ca 17-18 km.

Vi fortsetter i lett terreng et stykke før vi krysser Åsdalsvegen. Deretter går løypa videre forbi flere løypekryss som er godt skiltet med <<Sjusjøen-Gåsbu>>. Gjennom bjørkeskog og flere åpne myrer før det bikker nedover til Prestsetra.

Fra Prestsetra går det nå en ny løype parallelt med bilvei sydover et stykke før løypa dreier østlig og møter tidligere trase etter ca 1.km i kommunegrensen mellom Hamar og Ringsaker, så kommer det noen lange flater mot Spjeldsjøen og vi er halvveis (27 km). Løypa følger østsiden av sjøen 5 km gjennom etter hvert småkupert furu- og bjørkeskog mot Lavlia.

Ofte brukt rastested er Lavlia (33 km). Her er det enkel servering fra Norsk Tipping organisert og bemannet av HHT. Her får vi kringler og brus (solo og cola) som smaker fortreffelig. Herlig 🙂

Løypa videre fortsetter opp bakkene under Helvetesberget 3 km til Brumund fjellstue (100 m til venstre i løypekryss) og Brumundsetrene med en stigning på 135 m fra Lavlia. Fra setrene går det heldigvis nedover 1 km til kryssing av Fjellvegen. Videre går løypa over småvokste myrdrag (Lavsjømyrene og Målikjølen) til løypekryss på nedsiden av Målia serveringsstue 43,5km).  Her tar vi en ny mat- og drikkepause.

Fra Måliakrysset går det løyper i flere retninger som mot Budor, Jønsrud i Løten over Savalsetra og Gåsbu. Og siden jeg begynner å bli sliten velger vi korteste løype til Gåsbu. Dvs; letteste løype, 11 km om Krakholen over St.Olav til Fjellvegen forbi Måsetra og derfra som lysløype forbi Lageråkvisla til Gåsbu.

Vel tilbake på Gusbu kunne vi bare konstatere at dette hadde vært en toppers dag. Dette er i alle fall ikke siste gangen jeg går her sa Ove som smilte fra øre til øre og synes ikke å være særlig sliten. Selv var jeg nokså lang i armene, men god glid det meste av turen ble redningen. Einar er Einar, går som en klokke og kunne sikkert ha gått lenger, men det får heller bli en annen gang.

Takk for turen karer og takk til HHT for et flott opplegg 🙂

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;